handdator

Visa fullständig version : GEDCOM fil med både biologiska- och adoptivföräldrar



C-J Gustafsson
2016-06-06, 16:32
Jag vet inte om detta problem varit uppe tidigare i forumen men jag kunde inte finna något direkt.

Nu har jag varit "duktig" och registrerat både biologiska och adoptivföräldrar till ett barn.

Jag drabbas då av felsignalen att samma barn finns i mer än en familj. Det är ju helt rätt men blir ändå ett fel. Kanske program som kan hantera både biologisk och icke-biologisk koppling kan hantera detta men annars skapar det ett formellt fel.

Att försöka manipulera GEDCOM filen är inget bra alternativ.
Hur undviker jag att få med båda familjerna i GEDCOM filen?

Torgny Larsson
2016-06-06, 22:06
NÄR får du felsignalen?´
Jag har testat och får inget felmeddelande varken vid export till Gedcom,
eller när jag importerar den Gedcom-filen till Disgen igen.

C-J Gustafsson
2016-06-06, 22:30
Jag avsåg att använda GEDCOM filen i ett annat program, GeneWeb, som jag använder som komplement till Disgen.
Men innan dess körde jag GEDCOM filen genom openRGD för jag ville passa på att fixa till kvaliteten först eftersom jag inte gör dessa kopieringar speciellt ofta.

Det jag ville ha tips på var hur man kan undvika problemet, t.ex. genom någon smart flaggsättning eller nåt.

Eftersom jag är van att jobba med GEDCOM så editerade jag filen, men det är inget rekommendabelt sätt.

Torgny Larsson
2016-06-06, 22:49
Nej jag kan inte se någon smart lösning på det.
Man kunde ju tänka sig att sätta en flagga på fosterföräldrarna, och exkludera dem i en söklista, och exportera personerna i söklistan, men det faller på att fosterföräldrarna kan ju även ha biologiska barn, och då vill du ha med dem för deras skull.
Nej, det får nog bli ett önskemål att ställa till utvecklarna.

C-J Gustafsson
2016-06-06, 23:02
Om det krävs någon form av kodändring i Disgen skulle jag vilja önska att bara det föräldrapar som står överst, d.v.s. det jag valt att visas i familjeöversikten, skulle blir det enda föräldrapar som hamnar i GEDCOM filen.
Ett annat kanske enklare alternativ kunde vara att få möjlighet välja bort adoptiv- och fosterrelationer helt.

Viktigt kanske att Disbyt utdraget fungerar, då det också baseras på en liknande generering som GEDCOM utdraget.

Christer
2016-06-07, 09:16
Som jag ser det är det två situationer då vi borde justera så att det bra hanterar biologiska relationer. Gemensamma anor/avkomlingar och Disbyt-utdrag. Eller hur?

C-J Gustafsson
2016-06-07, 09:36
Gemensamma anor/avkomlingar är det en funktion?
Disbyt utdrag bör väl alltid bara inkludera biologiska kopplingar.
GEDCOM utdrag däremot bör ha valalternativ, t.ex. styrt av valet man gjort i barnets personöversikt.

Tillägg:
Om nu Disgen 2016 klarar av att ta hand om båda familjealternativen som Torgny säger så bör GEDCOM utdraget då också ha möjligheten att generera alla relationer.

AlfChr
2016-06-08, 09:23
Står en del i Gedcom-standarden om hvordan markere at et barn er adoptert

Tag: ADOP

Evt. kan andre relasjoner markeres med ASSO

Det er lesende programs ansvar å tolke rett barn.

Ser klart et behov for forbedring også i GEDtreff :-D
(Oversett tag)

F.eks.

1 FAMC @biologisk foreldre@
1 ADOP
2 FAMC @adoptivforeldre@
(3 ADOP BOTH|FATHER|MOTHER) <----- Angir hvem som adopterte


Mer finnes f.eks. her:
http://homepages.rootsweb.ancestry.com/~pmcbride/gedcom/55gcch2.htm

Se under INDIVIDUAL_EVENT_STRUCTURE: =

Evt. her
https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=gedcom+standard+%22adop%22