handdator

Visa fullständig version : Ändra personnamn i Personöversikt



9946
2016-06-09, 13:00
Hur ändrar jag för-eller efternamn i Personöversikt när jag skrivit fel?
Hittar ingen Ändra-funktion.
/Göran, Nybörjare på DG2016

9946
2016-06-09, 15:47
Jag kom på lösningen själv. Vänsterklicka (dubbelklicka) på namnfältet så får man upp ett ändringsfönster.
I Levnadsbeskrivning högerklickar man på fälten för att få Ändra-funktionen. Inte helt konsekvent.

Anders Larsson
2016-06-10, 20:15
Ett tips!

Markera och tryck på mellanslaget, det fungerar överallt. Flytta gärna omkring med pilarna också, så slipper du använda musen så mycket.

Hälsningar,
Anders

9946
2016-06-10, 21:19
Bra tips Anders! Tack så mycket:thumbup:
/Göran

hpdambo
2016-07-19, 15:28
Kan du beskriva åtgärderna och platserna lite närmare för jag lyckas inte ändra ett felaktigt namn på en huvudperson.
Hälsningar
Hans

Hans-Peter
2016-07-19, 17:42
Kan du beskriva åtgärderna och platserna lite närmare för jag lyckas inte ändra ett felaktigt namn på en huvudperson.
Hälsningar
Hans

Öppna personens "personöversikt", ev genom att markera personen och trycka på mellanslag i familjeöversikten, dubbelklicka på det namn som är fel och skriv det riktiga, klicka sedan på OK och det är klart.

AlfChr
2016-07-20, 11:01
Om man får problem med handa ved å bruke mus veldig mye i Windows-programmer kan man bruker tastaturet til å navigere med.

Sjekk tekstene på sidene og se om noen av bokstavene i ledetekstene er underlinjert. Trykker man på tastaturet på den bokstaven vil musemarkør/inntastingsfelt bli valgt.
I menyene bruker man Alt-tasten pluss underlinjert bokstav i ønsket menyvalg.

hpdambo
2016-07-20, 15:51
Öppna personens "personöversikt", ev genom att markera personen och trycka på mellanslag i familjeöversikten, dubbelklicka på det namn som är fel och skriv det riktiga, klicka sedan på OK och det är klart.
Nu börjar jag tvivla på min egen intelligens:
Jag har inget problem med att öppna en persons "personöversikt". Då hamnar ju den persons namn det gäller i personöversiktens sidhuvud. Namnet finns ju inte på någon annan plats i personöversikten och var jag än dubbelklickar i sidhuvudet öppnas samma personöversikt igen. Att dubbelklicka på någon annan persons namn öppnar en personöversikt för den personen.
Håller jag på att bli tokig eller är jag helt dum?

Hans-Peter
2016-07-20, 16:30
Vi löste det per telefon.

hpdambo
2016-07-20, 16:36
Jättestort tack, Hans -Peter!
Jag var inte galen men hade blivit av med ett namnfält i personöversikten.

C-J Gustafsson
2016-07-20, 16:39
Troligen har ditt namnfönster på något ätt släckts eller minimerats.

Välj visa i personöversiktens huvud och därefter knappen välj. Där skall "Namn" vara markerad, är den inte det så kryssar du i det.
Kolla samtidigt om det är något annat som kanske inte är markerat.

Ett annat snabbare sätt är att klicka på Standard knappen eller Alla knappen.



Missade inlägget att det redan var löst.

AlfChr
2016-07-20, 18:45
Start og stopp DISGEN etter 5 minutter et par ganger så får dere opp forslag om å installere ny versjon.
Da er det problemet ute av verden