handdator

Visa fullständig version : Disgen 2016 hittar inte datamappar vid konvertering från 8.2d



Björn Reenberg
2016-06-14, 13:48
Hej
Jag har just installerat Disgen 2016 under Windows 10 (tysk version). Mina 8.2 Datamappar ligger under en User och jag är inloggad under denna User när jag startar Disgen 2016. Efter val av konvertera hittar inte Disgen mina dg82mappar och jag kan inte dirigera filsökaren till korrekt mapp. Den visar enbart en tom mapp under Dokumente/Öffentliche Dokumente/. Måste mappen vara Public? Jag vill helst ha den under en User, precis som under Disgen 8.2d.

Torgny Larsson
2016-06-14, 21:30
Dina Dg8-datamappar kan ligga var som helst.
När du i Dg2016 skall börja med att konvertera från Dg8, så startar du konverteringen (kopiera från Dg8), troligen från startsidan eller från menyn Arkiv>Kopiera från Dg8. Då startas konverteringsprogrammet, och det har då koll på vilken datamapp som senast var öppen i Dg8 på den datorn. Övriga datamappar måste du i första steget av konverteringen leta upp själv med hjälp av knappen "Lägg till". Då öppnas utforskaren och kan du leta upp dina Dg8-datamappar var du än har dem, t.ex. under mappen User/Dittanvändarnamn.
När du lagt till dem, så kan du sen konvertera dem i de följande stegen i konverteringsproceduren.

Björn Reenberg
2016-06-15, 08:13
Tack för snabb reaktion. Efter omstart av Windows 10 fungerade konverteringen som den skulle och konverteringsprogrammet hittade dg82 mappen själv utan "Lägg till".
Kan det tänkas att konverteringsprogrammet ärvt session-rättigheterna från installationen av Disgen och därför inte kunde se filerna under mitt User / Användarnamn. Det fungerade inte med "Lägg till" då heller. Jag har inga Admin-rättigheter under det User/Användarnamn där jag kör Disgen och andra programm. Detta för att skydda mot dolda installationer av Malware. Om det är som jag förmodade, så kanske man borde påpeka i hjälpen att en omstart av Windows efter installation av Disgen 2016 bör företas innan konverteringen från Dg82 startas, åtminstone om man använder separat Admin användarnamn med Admin-rättigheterna.

Torgny Larsson
2016-06-15, 09:53
Jag är tveksam till dina antaganden om orsaken. Vi har inte fått några andra som klagat på att man måste starta om datorn efter installation av Disgen 2016. Däremot har det förekommit flera som måst installera om Disgen (såväl dg8 som 2016) efter att datorn uppgraderats till Windows 10.
Din undra får vi vidageföra till utvecklarna, så får vi se.