handdator

Visa fullständig version : Lösningen till :Jag har många bilder i DgPic som inte används längre.



Bertil
2016-06-15, 23:31
Jag hade glömt att ta bort de bilder jag inte använde, när jag la dit nya.
Nu har jag hittat en lösning, lite stök men fult genomförbar.
Nu har vi ju fått Disgen 2016 och vid konvertering får man reda på vissa fel i logg filen.
Jag säkerhetskopierade Disgen 8 först, flyttade bort hela DgPic från Disgen 8, konverterade till Disgen 2016.
Återläste säkerhetskopian i 8:an så nu är den orörd igen.
Studera logg-filen från konverteringen och där finns i rött alla bilder som saknas.
Lyft ur och lägg in alla "saknade bildfilerna" i ett Exel-ark, sen sortera, så blir de lättare att hitta.
Jämför med PgPic i 8:an och konstaterade att jag har 74 bilder som inte används de kan lyftas ur DgPic.
Så nu kan jag konvertera på nytt och inte ha några extra bilder med.

Torgny Larsson
2016-06-18, 12:55
Bertil. Det är en utmärkt metod, om man inte har för många biler. Har man hundratals eller tusentals blir det mycket jobb att flytta alla de som skall vara kvar.
Man kan göra det på liknande sätt i Dg2016, och samtidigt få en mapp med de bilder som skall vara kvar, utan att något annnat ändras.
Exportera alla personer till Xml för att överföra till en annan datamapp, skapa en ny temporär datamapp och impotera Xml-filen där. DgPic i den temporära datamappen innehåller då de bilder som är länkade i någon notis i datamappen.
Ersätt hela DgPic i original-datamappen med DgPic från den temporära datamappen.

Det är dock viktigt att spara undan den ursprungliga DgPic någonstans.
Där kan ju finnas andra bilder som du vill spara eller använda senare.