handdator

Visa fullständig version : Paneler/rutor för Fotnot och Anteckning vid inmatning av ny notis



Edgar
2016-06-18, 14:45
Sedan jag nu installerat den nya uppdateringen och HTML-exporten blivit acceptabelt snabb, har jag börjat använda Dg2016 på allvar. Då är det bl.a. följande som irriterar mig.

Det fönster, som öppnas för inmatning av en ny Notis, har som standard paneler/rutor för Fotnot och Anteckning öppna. Nu är det väl ändå så, att Fotnot eller Anteckning kopplad till en Notis är undantagsfall. Panelerna för Fotnot och Anteckning inkräktar därför i onödan på utrymmet för den egentliga informationen i Notisen. Värsta exemplet är vid inmatning av notis för ny Relation, där Notisens egentliga informationsfält är helt gömda. Visserligen går panelerna att "släcka" med en knapp, men detta ligger inte kvar till nästa tillfälle. Det borde vara tvärt om. Som standard är panelerna för Fotnot och Anteckning stängda och kan öppnas vid behov.

Torgny Larsson
2016-06-18, 16:02
Det är nog olika vad man tycker är den viktiga informationen i en notis. Jag vet att många flitigt använder fältet Anteckning (alternativt Fotnot) för att skriva in ordagrant vad som står i källan, t.ex. i födelse-, vigsel- eller dödsmotiven, vilket kan uppfattas som viktig information för själva forskning. Resten är väl enbart datun, ort och källa, och de behöver väl ofta inte så stor plats.
Jag håller med om att det kunde vara en inställning om man önskade ha de båda fälten öppna eller stängda, och att programmet kommer ihåg det.
Jag skiver ett ändringsförslag om det.

Ett alternativ vore, om det är orts-fältet eller käll-fältet som är för liet på bredden, vore att de låg upptill i fönstret och Anteckningar och Fotnot bredvid varandra nertill.

Edgar
2016-06-18, 16:15
Tack för det!
Den viktigaste informationen i en Notis är väl ändå den information som Notisen handlar om, därför är det inte rätt att låta den stryka på foten (värst i inmatning av Relation). De flesta födelse-, vigsel- och dödsuppgifter i källorna är också begränsade till de grunduppgifter som skall in i Notisen så det finns inte mycket därutöver att anteckna. Därför vore det bättre att ha panelerna Fotnot och Anteckning stängda som standard men öppningsbara med en knapp, om nu inte de generella lösningar som du nämner är genomförbara.

Torgny Larsson
2016-06-21, 23:11
Gör ditt notis-fönster bredare, så ser du all informationen.
Den skärmdump jag fick, tydde på att du vi något tillfälle gjort notis-fönstret mindre på bredden.

Edgar
2016-06-21, 23:58
När man bara har en skärm, har man som regel sin källa i ett fönster i bakgrunden med Disgen i förgrunden. Man vill då att Disgens fönster skall skymma så litet som möjligt, d.v.s. vara så små som möjligt. Nu kan man ju anpassa de flesta fönstren efter sina behov genom att plocka bort ej använda paneler och dra ned fönsterstorleken till ett minimum. Men just i inmatningsfönstren för nya Notiser går det inte att plocka bort panelerna för Fotnot och Anteckning permanent. Om man som jag sällan använder Fotnot/Anteckning känns det som att man antingen måste göra fönstret onödigt stort eller måste man varje gång klicka på knappen "Dölj Fotnot/Anteckning". Standardläget för panelerna Fotnot och Anteckning bör naturligtvis vara för den vanligaste situationen. Om det nu är så att de flesta använder Fotnot eller Anteckning i en majoritet av nya Notiser, då är jag naturligtvis ute i ogjort väder. Om man nu inte kan göra standardläget ändringsbart förstås.

Birgitta
2016-06-22, 14:13
Jag håller med 20292, mycket irriterande - en extra tryckning för varje redigerad post (och ibland är det många i rad). Bäst vore om den mindes inställning, åtminstone under sessionen.

Birgitta
2016-06-26, 12:10
Jag tänker vidare att det måste finnas en uppsjö av önskemål, alla utformade efter det sätt som man själv forskar. Jag förstår. Men just den här detaljen driver mig till vansinne.

Christer
2016-06-27, 10:14
Registrerat som förbättringsförslag (#2949).

LÅS
2016-06-28, 02:50
Det finns förmodligen många situationer då man vill ha fälten på annat sätt än standard. För dem som arbetat med faddrar i Disgen8 och vill ”anpassa” dessa till Dlisgen 2016 har jag funnit en modell för vilka fält som skall visas och hur dessa bör placeras. Detaljer om detta lämnar jag till vidare, men min slutsats är

• att programmet borde kunna spara olika inställningar och att det skall vara lätt att välja vilken inställning man skall arbeta med vid ett visst tillfälle.
PS. Jag tillhör dem som använder fotnötter och anteckningar flitigt. Arbetar man med forskning där kyrkböckerna gått förlorade eller för tider innan dessa tillkom finns ett stort behov att i en fotnot notera hur man nått ett visst resultat.

För dem som arbetar med faddrar i Disgen 2016 är behovet stort av fotnötter. Varför har man gjort slutsatsen att fadder y till visst barn är identisk med viss person? Uppgifterna om faddrar är nästan alltid ganska bristfälliga. Någon källhänvisning är knappast möjlig. En fotnot är då på sin plats.