handdator

Visa fullständig version : Något skumt med inställningen för rapportering av användarstatistik



m24995
2016-06-21, 17:45
Det verkar som att det inte går att ändra inställningen för rapportering av användarstatistik.

Under Inställningar för Disgen | Fliken Sekretess
är rutan för "Sänd användarstatistik" alltid förbockad. Om jag tar bort bocken och trycker OK så försvinner den men finns ändå kvar vid nästa användarsession. Det är svårt att tolka det på annat sätt än att rapporteringen är igång hela tiden. Även inställningen i DgUpload.ini tyder på det.

Christer
2016-06-27, 10:51
Tack för tipset. Rapporterat som fel (#2948). Ursäkta att jag är nyfiken, men varför vill du inte bidra med det? Statistiken är hjälp till oss i prioriterings-och utvecklingsarbetet.

m24995
2016-06-29, 18:51
Nja, jag hade bockat i rutan för användarstatistik från början så jag bidrar gärna om det är till någon nytta. När jag av en ren tillfällighet provade att ändra inställningen så upptäckte jag att det inte fungerade. Samtidigt hade jag noterat motiveringen för statistikinsamling och att det skulle finnas möjlighet att när som helst ändra inställningen. Jag tänkte då att det kanske inte ser så bra ut att först lova användaren att man kan välja vad som samlas in samtidigt som det av allt att döma inte är möjligt att ändra.

Jag har egentligen inte tänkt så djupt i ämnet men kan känna viss allmän tveksamhet till urskillningslös massinsamling av användardata enligt vald modell. Vad drar man för slutsats om en installation har blivit startad 43 gånger och körts under 645 minuter? Det skulle vara intressant att få ta del av hur ni använder uppgifterna och vad datainsamlingen mer konkret betyder för utvecklingen av kommande versioner.

DanielBerglund
2016-07-02, 00:01
Vi har inte börjat använda uppgifterna än. Den viktigaste delen av datat som skickas in är räknare som visar vilka dialogfönster som öppnats (antal gånger och tid). På det viset hoppas vi få en bild av vilka funktioner som används ofta och vilka som används mindre ofta. Vi får väl se hurpass tydlig bilden blir och vilka slutsatser vi drar.

Räknarna som visar hur många gånger installationen har startats och hur länge den körts visar egentligen mest om det är en aktiv Disgenanvändare eller inte, samt att vi får en bild av vilka olika versioner som används "därute".

Självklart ska inställningen att inte skicka in statistiken fungera. Det får vi laga till nästa uppdatering.

De inskickade buggfilerna har vi däremot använt och haft mycket stor nytta av. T ex kan jag se att det vanligaste felet i 2016.1 är en "double free" som drabbat användarna i 76 fall hittills. Det blir något som vi får försöka hitta eller i nödfall "gömma" så att det inte drabbar användarna.