handdator

Visa fullständig version : Får ej upp fönstret med personöversikt



Evafalk
2016-06-22, 22:41
detta är samma för mig både 2016 o 2016.1.
Det är en liten dator med lite minne, men allt annat går att köra.
Jag kan inte få upp fönstret med personöversikten, jag kan se det om jag håller musen över, men jag kan inte klicka fram det. (det är en kopia av databasen, som jag har som resevariant)
I början av 2016 kunde jag få upp det fönstret

ser nu att iconen är Blå med vitt i stället för vit med blå

Christer
2016-06-27, 10:01
Menar du när fönstert är minimerat och du bara ser en flik i nederkanten?

Evafalk
2016-06-27, 13:10
nej det är inte minimierat - utan om man håller musen på aktivitetsraden får jag upp två fönster - varav den med person - inte går att få upp, den svarar inte på tilltal.

Christer
2016-06-28, 08:12
Tyvärr, jag förstår inte eller har inte tillräckligt med fantasi. Någon annan får hoppa in.

Torgny Larsson
2016-06-28, 18:18
Jag har avtalat med Eva att hon kontaktar mej, när hon har tillgång till internet igen. Hon är på resande fot, så det blir väl när hon kommer hem.

Evafalk
2016-07-03, 23:10
Torgny har fått info

Med hjälp av vad vi så pratade om hittades
Datorn satt i surfplatteläge (där inga fönster kan ändras i storlek) - min gissning är att detta kan ha kommit antingen eller båda a) med windows 10 uppdatering b) vid ett tillfälle då flygplansläge sattes på - och att den då fick med sig denna ändring.

Torgny Larsson
2016-07-03, 23:45
Som Eva hjälpte oss konstatera så var orsaken till att man inte kunde öppna personöversikten, att datorn var inställd i surfplatteläge, vilket innebär att alla fönster och program alltid öppnades i fullskärmsläge.
Det är en inställning som kan göras i åtgärdscenter (alltså slå på eller av surfplatte/fullskärmsläge).
För att köra Disgen 2016 skall man alltså slå av surfplatteläget.

Torgny Larsson
2016-07-08, 07:43
Inställning av surfplatteläge hittas så här i Windows 10:
Windowsloggan + I > System > Surfplatteläge
Inställningen skall vara AV(OFF).