handdator

Visa fullständig version : Hur registrera relation med sjumänning



hpdambo
2016-06-26, 13:09
Jag vill registrera en lång relation jag haft med en sjumänning som jag redan har fört in i Disgen 2016, där vår "yngsta gemensamma ana" levde på 1700-talet. Hur kan jag göra detta utan att det blir en dubbelbokföring och utan att behöva bygga om våra familjeöversikter från början? Vi ligger ju långt ifrån varandra i våra senare antavlor. Vi har båda också levt i olika relationer genom åren.

Har någon ett tips?
/Hans

Torgny Larsson
2016-06-26, 13:28
Hej!
Din uppgift är ju att koppla på henne i ditt släktträd på rätt ställe.
Börja med att se om du redan har henne i ditt träd, därefter sök om du har hennes mor eller hennes far i ditt träd,
och i så fall kopplar du på henne där.
Och så fortsätter du bakåt bland hennes direkta anor, tills du hittar var du skall koppla på hennes gren.

chbl
2016-09-04, 16:02
Hej Hans! Jag vet inte om jag tänker fel, men jag tolkar din fråga "åt andra hållet" än vad Torgny gjort, dvs att du redan har sjumänningen i Disgen som avlägsen släkting, men nu vill koppla in personen som sambo e.dyl. med dig? I så fall gör du det genom att öppna två familjeöversikter där ni är centrumperson i varsin, skapa en relation utan partner till en av er och sedan dra och släppa den andre på rutan för den "okända" partnern.

hpdambo
2016-09-05, 14:22
Tack Torgny, men både hon och hennes föräldrar finns redan i mitt släktträd eftersom vi som sjumänningar ju har gemensamma anor även om de ligger långt tillbaka i tiden.
Därför provar jag med Christinas förslag och ser hur det fungerar.

hpdambo
2016-09-05, 14:28
Tack Christina!
Du har tolkat min fråga helt rätt, så jag ska följa ditt råd och se hur det lyckas.