Visa fullständig version : Hur registrera relation med sjumänning
Jag vill registrera en lång relation jag haft med en sjumänning som jag redan har fört in i Disgen 2016, där vår "yngsta gemensamma ana" levde på 1700-talet. Hur kan jag göra detta utan att det blir en dubbelbokföring och utan att behöva bygga om våra familjeöversikter från början? Vi ligger ju långt ifrån varandra i våra senare antavlor. Vi har båda också levt i olika relationer genom åren.
Har någon ett tips?
/Hans
Torgny Larsson
2016-06-26, 14:28
Hej!
Din uppgift är ju att koppla på henne i ditt släktträd på rätt ställe.
Börja med att se om du redan har henne i ditt träd, därefter sök om du har hennes mor eller hennes far i ditt träd,
och i så fall kopplar du på henne där.
Och så fortsätter du bakåt bland hennes direkta anor, tills du hittar var du skall koppla på hennes gren.
Hej Hans! Jag vet inte om jag tänker fel, men jag tolkar din fråga "åt andra hållet" än vad Torgny gjort, dvs att du redan har sjumänningen i Disgen som avlägsen släkting, men nu vill koppla in personen som sambo e.dyl. med dig? I så fall gör du det genom att öppna två familjeöversikter där ni är centrumperson i varsin, skapa en relation utan partner till en av er och sedan dra och släppa den andre på rutan för den "okända" partnern.
Tack Torgny, men både hon och hennes föräldrar finns redan i mitt släktträd eftersom vi som sjumänningar ju har gemensamma anor även om de ligger långt tillbaka i tiden.
Därför provar jag med Christinas förslag och ser hur det fungerar.
Tack Christina!
Du har tolkat min fråga helt rätt, så jag ska följa ditt råd och se hur det lyckas.