handdator

Visa fullständig version : Säkerhetskopiering på en "delad" Mac.



Disbrit
2016-06-27, 14:59
:mad:Hej, jag använder en Mac som även kan köra PC via VMware Fusion. Det har jag gjort i flera år och allt har fungerat bra. Säkerhetskopieringen från Disgen 8.2d har sparats utan problem. Efter att ha lagt in Disgen 2016 kopieras enbart mapparna (även del-mapparna i t.ex. DgPic) men inte innehållet. Har numera Windows 10, som fick ersätta Windows XP, men problembilden är fortfarande den samma. Kan alltså inte använda mitt Disgen 2016, vilket är lite synd!

Christer
2016-06-28, 08:17
Vi har nämnt detta i informationen om Disgen 2016 (Nyheter och kända brister). Kan du inte använda din ordinarie säkerhetskopiering i Macen?

Disbrit
2016-06-29, 14:11
Hej Christer, problemet är att jag inte kan göra en säkerhetskopia för att spara på USB eller annan enhet. MEN uppgifter som läggs in i programmet finns kvar till nästa gång jag loggar in, och var dess uppgifter lagras har jag inte lyckats komma på. Öppnar jag datamapparna från Arkiv är dess tomma! Däremot fungerar allt som det ska om jag kör Dis 8.2d
Känner mig något förbryllad!
/Disbrit

DanielBerglund
2016-07-01, 22:45
Ja, det är något som gör att säkerhetskopieringen inte fungerar under vmware och liknande. Men du kan själv ta en säkerhetskopia genom att helt enkelt kopiera hela datamappen till ett USB-minne som du förvarar på något säkert ställe. I alla fall duger det gott tills vidare tills felet blir lagat.

Disbrit
2016-07-04, 13:47
Hej Daniel och tack för svar. Jag har haft samma tanke själv, men vågar inte lita på att jag får med allt när jag kopierar datamappen, eftersom dess placeringsplats är: nätverk - vm-ware-host - shared Folders - Dokument - Disgen - Datamapp. Öppnar jag mappen så finns alla undermapparna men med skralt innehåll - tycker åtminstone jag. Data: är systemfiler på totalt 1.69Mb, DgPic: är den enda mappen med "ordentligt" innehåll på 586 Mb, övriga mappar har innehåll på 0 bite till ung. 15-20kb. Verkar det OK??.

Datamappen från Dg82d har samma länk-kedja som ovan, fast bara en annan mapp under Dokument. Här fungerar allt helt OK!!

Det känns som om det hade varit idé att spara datamappen direkt på PC-delen innan problemet med säkerhetskopieringen är löst. Jag förmodar att detta kräver att jag ändrar inställningen i "Hantera datamappen" Om min tanke är rätt - hur gör jag detta? Vad ska det stå "länkraden"?

DanielBerglund
2016-07-05, 22:35
Datamappens innehåll verkar rimligt. I Disgen 2016 används inte lika många undermappar i datamappen som i Disgen 8. Jag tror inte att det är någon särskild risk att ha datamappen via vmwares nätverk, men det är något som gör att Disgens backup inte fungerar då.

Hursomhelst, om du bara ser till att Disgen inte är igång, och sedan tar en kopia av datamappen (eller zipfil eller motsvarande med annat arkivprogram) så har du en säkerhetskopia så god som någon.

Därtill antar jag att du har något sätt att säkerhetskopiera hela disken. I så fall har du ju en säkerhetskopia även där.

Disbrit
2016-07-06, 15:07
OK! jag har alltid haft Disgen i bakgrunden, när jag tittat på datamappen, eftersom jag öppnat den via programmet. Ska nu testa med programmet stängt. Och ja, jag har flera kopior på mitt 8.2d eftersom det är där jag hittills har skrivit in alla nya uppgifter.

Tack för ditt engagemang och ha en trevlig sommar.