handdator

Visa fullständig version : Hemgrupp o nät (Win 10)



ulfc
2016-06-30, 12:34
Har vårt Disgen original på en av hemnätdatorerna o kopior på en annan. Har tidigare (8d) kunnat starta originalet (disgen med mapp) över hemnätet. Fick inte till detta nu. Backup kopior går förvisso att kopiera. Saknas funktion i Disgen2016.1??
Med vänlig hälsning Ulf

AlfChr
2016-07-01, 11:31
Har brukerne adgang til katalogen med data, dvs. felleskatalogen?

Torgny Larsson
2016-07-01, 21:18
Har vårt Disgen original på en av hemnätdatorerna o kopior på en annan. Har tidigare (8d) kunnat starta originalet (disgen med mapp) över hemnätet. Fick inte till detta nu.
Förklara lite bättre vad du menar med original och kopior. Gäller det programmet eller data (Disgens datamappar)?
Vad menar du med "starta originalet"?

ulfc
2016-07-02, 09:43
Vi är två som kör Disgen på varsin dator och har ett hemnät som ger tillgång till respektive dator. I win 10 med både hemgrupp o nätverk. Ligger bakom en skyddande router.
Vi har ca 4000 namn i Disgen och har både Disgen 2d och Disgen2016 installerade på våra två laptops.. Håller på att rätta en del innan vi ska köra en definitiv konvertering av databasen till D2016 och spara undan D2d.
Vi har standardmappar med alla namn på båda. En betraktas som original och får alla nya tillägg och ändringar. Den andra är en kopia som laddas in efter behov från original backup som kopieras över hemgruppen.
Dessutom har vi diverse andra mappar med särskilda släkter. Dessa är inte gemensamma utan sköts på resp. dator.
Arrangemanget är bekvämt men bättre vore förståss en delad gemensam fleranvändardatabas, som höll rätt på uppdateringar o ändringar.
I Disgen 8 kunde jag starta programmet på min dator och därefter öppna en mapp (exvis Standard) antingen på min eller över nätet på den andra datorn. Aldrig med mer än en aktiv användare av Disgen.
I Disgen2016 får jag inte till att öppna mappen över nätet i programmet o undrar varför. Mappen är delad och tillåten i Win10 hemnätet. Disgen16 hittar inte mappen med funktionen för inställning och val av mappar.

Kul med assistansen och hoppas att jag har förtydligat tillräckeligt!!
Ulf

Torgny Larsson
2016-07-02, 09:49
Tack! Det är värt att undersöka. Jag hör av mej per telefon.

ulfc
2016-07-02, 11:03
Hej Alf!!
Kanske mitt förtydligande svarade på din fråga!?
Med vänlig hälsning
Ulf

AlfChr
2016-07-02, 16:41
Bruker ikke Windows 10 enda da jobben ikke er ferdig enda med testinger.

Men så vidt jeg forsto min kollega som er it-ansvarlig på instituttet, så er Windows 10 i utgangspunktet langt mer lukket for samarbeide enn Windows 7 som jeg bruker til daglig.

Nøkkelen finnes ant. i policy i den grad det finnes på maskinen.

Anbefaler å studere nærmere sidene her:
https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=windows%2010%20policy%20editor

Men kan selvsagt være et feil spor.

ulfc
2016-07-03, 09:40
Tack Torgny! Använd gärna Forum, så kommer man ihåg! I bästa fall.
Ulf

ulfc
2016-07-03, 09:47
Hej Alf!
Du gav mig en tanke!! Så jag provade min Win10 installation såväl i Disgen 8d som i Disgen2016 och fick nu samma resultat. Dvs jag kan inte köra Disgen över hemnätets hemgruppsetup eller nätverksfunktion. Vilket jag tolkar så att ändringen ligger i Win10. Som du är inne på. Få se om jag kan tolka "policy" och editor funktionerna!!??
Annars trivs jag bra med Win10. Helst efter skifte till en ny SSD.
Med vänlig hälsning
Ulf

hellgrea
2016-07-03, 11:39
Hej
Jag ska testa detta, kör både Windows 7, 8 och 10.
Tyvärrbär jag fast utan dator fram till nästa helg men jag återkommer efter det.

Hälsningar
Anderz Hellgren
Teknisk fadder i DIS

ulfc
2016-07-03, 12:32
Tack Anderz!
Du är välkommen när du har tid!
Ulf

AlfChr
2016-07-03, 14:48
Bruker du Windows Home edition er det nok det som er problemet. Den lisensen er ikke beregnet på nett og policyeditoren ikke tilgjengeligt.
Du må også sjekke server om den er satt opp med visning av felleskatalogen. Eller bruker dere Windows 10 som server?

AlfChr
2016-07-04, 12:00
Sjekket med kollega i dag.
Windows 10 leveres med alt stengt ned.
Under hjelpesidene til Windows finnes full forklaring om hvordan gå frem for å sette opp Windows 10 så man kan dele ressurser, deriblandt filer.

Vedkommende hadde ikke hatt tid til å studere Windows 10 nærmere siden jobben ikke har satt det i drift enda.

Se også
https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=windows%2010%20sharing%20folders%20b etween%20users
https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=windows+10+sharing+folders+over+netw ork

hellgrea
2016-07-16, 17:54
Hej igen Ulf
Nu är jag tillbaka.

Jag har några detaljfrågor:
- Får du någon form av felmeddelande, hittar du inte Data-mappen eller hur visar det sig att det inte fungerar?
- Är Data-mappen skapad i Disgen 2016 eller konverterad från Disgen 8.2d?
- Data-mappen ligger på en dator som kör Windows 10 men har alla användare också Windows 10?
- Kommer du åt mappen FRÅN Windows 10 om Data-mappen ligger på en dator med ett annat Windows?
- Som Alf och Torgny var inne på, har Data-mappen rätt behörigheter? Dvs att nätverket har åtkomst till den? (Jag förutsätter att du kommer åt Data-mappen från samma dator!)

Jag sätter just nu upp en liknande struktur hemma så får vi se om det dyker upp samma problem.

Hälsningar
Anderz Hellgren
Teknisk fadder i DIS

hellgrea
2016-07-17, 01:19
Så nu har jag testat Windows 7, 8, 10 och även Ubuntu 15.10
Jag har korstestat fram och tillbaka och alla operativsystemen fungerar att köra Disgen 2016 med gemensam Datamapp.

Det problem som jag tror du har är att nätverket inte är konfigurerat på det sett som behövs men om du kan hämta och lämna filer mellan datorerna så ska en Disgen 2016 Datamapp också fungera.

Återkoppla gärna till mig privat så kan vi ta det "live" via telefon.

Hälsningar
Anderz Hellgren
Teknisk fadder i DIS

ulfc
2016-07-18, 00:01
Tack alla vänliga och hjälpsamma forskare o stöttare! Ni pekar så fint i rätt riktning dvs mot ämnet behörighet och slutenhet.
Windows 10 har mycket riktigt försetts med ett "bättre" skydd än tidigare versioner som alltså är mer öppna. Win 10 kräver för access att man lägger upp en katalog på ett användarkonto och särskilt tilldelar skrivbehörighet. Med Disgen2016 katalogen exvis som underkatalog hos en användare på en annan dator via LAN och en tilldelad skrivbehörighet så är det bara att använda disgen funktionen "hantera datamapp" och lägga till adressen. Jag kommer att testa funktionen lite till för att vara helt bekväm med den. Tack för hjälpen. Synpunkter är naturligtvis välkomna.
Ulf C