handdator

Visa fullständig version : Textstorlek har ändrats i Disgen 2016.2



Bengt H
2016-07-02, 18:15
Har just laddat ner 2016.2 och såg att texten i FÖ har ändrats. I alla rutorna under centrumpersonen är texten större än i rutorna ovanför och den påverkas inte av inställningarna. Men, om jag markerar någon av rutorna under blir texten efter att jag markerat en ny åter normal. Men detta tillstånd försvinner senare när jag öppnar Familjeöversikten för en ny person.
Vad värre är, är att också texten i fönstret 'Inställningar för Disgen' har blivit större så att den inte ens ryms i fönstret. Försökte förstora fönstret men det gick inte.

DanielBerglund
2016-07-02, 22:45
Jag får väl ta till standardursäkt nummer 1, "Konstigt!". 2016.2 är identisk med 2016.1 förutom 1) de två felen vi rättat, och 2) att 2016.2 är byggd med en senare version av Delphi än 2016.1. Inget borde alltså ha påverkat textstorlekarna.

Men jag kan själv inte se det du beskriver. Är det någon annan här som ser detta?

Bengt H
2016-07-02, 23:02
Så här ser min FÖ ut. För två av barnen har jag varit inne och markerat och då har texten rätt storlek. Kan detta ha med Windows-version att göra (jag har Windows 7) och skärmen inställd på 125%?
Hur gör jag för att gå tillbaka till 2016.1?

Torgny Larsson
2016-07-03, 07:46
Prova att återställa alla inställningar:
Verktyg > Inställningar > Återställ > Återställ allt

Gör sedan om dina inställningar av texterna som du har.

Bengt H
2016-07-03, 13:24
Prova att återställa alla inställningar:
Verktyg > Inställningar > Återställ > Återställ allt

Gör sedan om dina inställningar av texterna som du har.

Gjorde detta. Problemet kvarstod.
Ytterligare observation: Efter att ha gjort ändringar i personens notiser ser allt normalt ut igen i FÖ.

Bengt H
2016-07-03, 14:11
Så här ser min FÖ ut. För två av barnen har jag varit inne och markerat och då har texten rätt storlek. Kan detta ha med Windows-version att göra (jag har Windows 7) och skärmen inställd på 125%?
Hur gör jag för att gå tillbaka till 2016.1?

Beträffande frågan om att gå tillbaka till 2016.1 så vet jag hur jag skulle ha gjort. Jag skulle ha tagit en kopia på datamappen innan jag laddade ner 2016.2. Nu går den enda datamappen jag har inte att använda i 2016.1 eftersom Delphi har ändrats. Jag har dock en säkerhetskopia med datamappen för 2016.1 men har ingen aning om hur jag skulle kunna använda den.

Bengt H
2016-07-03, 14:24
Jag får väl ta till standardursäkt nummer 1, "Konstigt!". 2016.2 är identisk med 2016.1 förutom 1) de två felen vi rättat, och 2) att 2016.2 är byggd med en senare version av Delphi än 2016.1. Inget borde alltså ha påverkat textstorlekarna.

Men jag kan själv inte se det du beskriver. Är det någon annan här som ser detta?

Om problemet uppstår på grund av att jag använder Windows 7, börjar jag bli orolig för att Disgen utvecklas till att bara fungera för Windows 10. Det finns redan sedan tidigare ett exempel på detta nämligen funkttionen 'Dölj Fotnot/Anteckningar' som inte är reversibel i Windows 7 med förstorad skärm. Det finns en felrapport på det felet men den tänker man inte åtgärda om jag förstått det rätt.
Jag tänker inte gå över till Windows 10 förrän jag köper en ny dator. Och den jag har är ganska ny så det lär dröja. Dessutom finns media program på 7:an som jag använder flitigt men som inte finns på 10:an, och det är en av anledningarna till att jag fortsätter med 7:an ett tag till.

Olle_Olsson
2016-07-04, 14:30
Har laddat ner uppdateringen Disgen 2016.2, och använder Windows 10.
I alla rutorna under centrumpersonen är texten större än i Centrumpersonens och rutorna ovanför
Gjorde därefter återställning; Verktyg/Återställ/Återställ allt.
Efter återställningen, när jag kollar i Verktyg/Inställningar /Utseende; så är Vald ruta (Centrumpersonen); ”Tahoma/Fet/8”, och Ej vald ruta ”Tahoma/Normal/8”. Men detta stämmer inte med bildskärmens utseende; Centrumpersonen och ovanför får mindre textstorlek och under Centrumpersonen får större text, se bifogad bild.

Dessutom;Verktyg/Inställningar; texten i fönstret 'Inställningar för Disgen' har blivit större så att den inte ens ryms i fönstret, se bifogad bild.
PS Tyvärr går det inte att bifoga en bild som jag har i min egen dator, går bara med URL....

Torgny Larsson
2016-07-04, 14:59
Jag har också 2016.2 i Windows 10, men har inte de problemen med textstorleken. Både i 100% och 125%, samma efter återställning.
Windows 10 Pro, 1366x768 skärmupplösning. Inga inställningar av Tema eller liknande.

Anders Larsson
2016-07-04, 21:57
Hej,

Jag får exakt samma resultat när jag provar med 125 % och jag har kvar Windows 7. Ändrar jag till 100 % så är det OK igen. Har precis uppdaterat till 2016:2, så jag kan inte testa någon annan version.

Hälsningar
Anders

Bengt H
2016-07-04, 23:15
Hej,

Jag får exakt samma resultat när jag provar med 125 % och jag har kvar Windows 7. Ändrar jag till 100 % så är det OK igen. Har precis uppdaterat till 2016:2, så jag kan inte testa någon annan version.

Hälsningar
Anders

Jag har också konstaterat att det är OK när man använder 100% skärm.

Edgar
2016-07-04, 23:29
Jag har Windows 7 Pro och får samma konstiga resultat som ovan vid 125% textstorlek i Windows men OK vid 100% textstorlek i Windows.

DanielBerglund
2016-07-04, 23:47
Kan någon av er prova följande:
- Högerklicka på Disgen 2016-ikonen på skrivbordet.
- Välj under Kompabilitet, "Inaktivera skalning vid hög DPI".
- Testa om det hjälper.
- Glöm inte att ändra tillbaka om det inte hjälper...

Ledtexterna är från Windows 7 men jag tror det ser likadant ut på 10:an.

Edgar
2016-07-05, 08:40
Kan inte testa detta. Jag har inget val "Kompatibilitet" vid högerklick på Dg2016-ikonen, bara valet "Felsök kompatibiitet" där Windows försöker hitta kompatibilitetsläge för någon äldre Windows-version, inga egna inställningar möjliga. Det är möjligt att jag inte har uppdaterat min Win7 ordentligt. Har Windows 7 Professional Version 6.1 (Build 7601: Service Pack 1).

Torgny Larsson
2016-07-05, 09:20
Hej Edgar. Högerklicka på ikonen, välj egenskaper, flik kompabilitet.

Edgar
2016-07-05, 11:24
Torgny, det borde jag ha kommit ihåg.
Nu har jag testat ditt förslag, men det blev ingen skillnad.

DanielBerglund
2016-07-05, 16:05
Jag tittade lite noggrannare på detta i Windows 10. Det finns två sätt att ställa in 125% storlek på. Jag får problemet på ena sättet men inte det andra.

Kan ni som har problemet beskriva exakt hur ni ställer in er textstorlek i Windows?

Bengt H
2016-07-05, 16:50
Jag tittade lite noggrannare på detta i Windows 10. Det finns två sätt att ställa in 125% storlek på. Jag får problemet på ena sättet men inte det andra.

Kan ni som har problemet beskriva exakt hur ni ställer in er textstorlek i Windows?

Jag känner bara till ett sätt i Windows 7: Kontrollpanelen >Bildskärm>Fönster benämnt 'Gör det enklare att läsa det som visas på skärmen'>markera 'Medel - 125%' . De andra alternativen är Mindre - 100% (standard) och Större - 150%.

DanielBerglund
2016-07-05, 18:37
Man kan också använda (Windows 7) Kontrollpanelen >Bildskärm > Ställ in anpassad textstorlek (DPI). Den är när jag ändrar där som jag får de beskrivna symptomen, iaf på min laptop med win10.

Vad står det i DPI-inställningarna hos dig?

Bengt H
2016-07-05, 19:55
Man kan också använda (Windows 7) Kontrollpanelen >Bildskärm > Ställ in anpassad textstorlek (DPI). Den är när jag ändrar där som jag får de beskrivna symptomen, iaf på min laptop med win10.

Vad står det i DPI-inställningarna hos dig?

Jag gick in på 'Ställ in anpassad textstorlek' och fick då upp ett fönster enlig bifogad bild. I fönstret såg jag att rutan 'Använd samma DPI-skalning som i Windows XP' var markerad (by default). Jag avmarkerade och därefter försvann de här fenomenen. Har ännu inte kollat om något annat fenomen har dykt upp, men jag hann kolla att problemet med den irreversibla 'dölj fotnot/anteckning' inte längre är något problem. Om det var det där med Windows XP som var problemet så bör det nog informeras om det på lämpligt sätt.

Torgny Larsson
2016-07-05, 20:16
Bengt. Tack för dina tester. XP-tipset kan vara en parameter till i problematiken.
Men det är så att det finns 2 olika sätt att öka storleken på texten/objekten på skärmen.
1) Den "normala" = högerklicka på bildskärmen (skrivbordet), välj bildskärmsinställningar och drag i reglaget för textstorlek till 125%.
2) Den "avancerade" = högerklick > bildskärmsinställningar > avancerade inställningar > skalning av objekt och välj 125%.
(det är den skalningen som Bengts senaste inlägg visar)

Det verkar som att den "normala" fungerar korrekt, medan den "avancerade" ger de problem som beskrivits i denna tråd.
Man kan alltså skapa problemen genom att göra den "avancerade" varianten.

Så rådet är att använda den "normala" inställningen, och utvecklarna arbetar vidare med varför det blir problem med den andra varianten.

WINDOWS 10 gäller detta.

Edgar
2016-07-05, 20:23
I min Windows 7 är rutan "Använd samma DPI-skalning som i Windows XP" också markerad men den är också nedbländad, jag kan alltså inte ändra markeringen av någon anledning.

Edgar
2016-07-05, 20:48
Torgny!
Menar du Windows 7 eller Windows 10? I min Windows 7 känner jag nämligen inte igen de alternativ som du anger.

Edgar
2016-07-05, 21:07
I min Windows 7 Pro spelar det ingen roll vilken väg jag tar till skalning av text, alternativen efter högerklick på skrivbordet eller via kontrollpanelens olika alternativ, sedan jag angett skalningen 125% på något av dessa ställen hamnar jag till slut i fönstret "Bildskärm" enligt bild nedan med alternativet 125% ifyllt och knappen "Verkställ" aktiverad. Därefter måste man logga ut för att den nya skalningen skall gälla. Alla alternativen leder till angivna problem med textstorlekar i Dg16.

DanielBerglund
2016-07-05, 21:33
Edgar, om du nu i den dialogen du visar klickar på Ställ in anpassad textstorlek (DPI), hur ser det ut där?

Edgar
2016-07-05, 22:24
Jag får upp ett litet fönster "Egen DPI-inställning" enligt bild med alternativen 100%, 125%, 150% och 200% i valrutan och skjutreglage. Längst ned till vänster kryssrutan "Använd samma DPI-skalning som i Windows XP" ifylld MEN nedsläckt, den går alltså inte att ändra. Ändrar jag sedan till ett nytt procentvärde och klickar på OK kommer jag tillbaka till föregående bild med det nya procentvärdet som val.

DanielBerglund
2016-07-05, 22:30
Aha, och det sa du ju i ett tidigare inlägg.

Anledningen till att den är utgråad är tydligen att Aero är avstängt:
https://www.thinix.com/support/windows-xp-style-dpi-scaling-gray
http://superuser.com/questions/282648/windows-7-cannot-turn-off-dpi-ppi-scaling-for-an-application

Prova att slå på Aero, kryssa ur rutan och slå sedan av Aero igen och se hur det blir?

Edgar
2016-07-05, 23:46
Nu skall vi se om jag kommer ihåg allt. Windows 7 Pro.
Med ett Aero-tema kunde jag avmarkera "Använd samma DPI-skalning som i Windows XP". Resultatet blev litet annorlunda men inte bra. Med Aero-tema och 125% vald, blev visserligen bokstäverna i alla rutor i Disgens FÖ lika stora, men de och ikonerna var oskarpa i kanterna. Det såg inte trevligt ut, se bild. När jag sedan slog ifrån Aero (tog ett icke-aero-tema) var fortfarande "...DPI-skalning som ....XP" avmarkerad, men i Disgen var jag tillbaka till det ursprungliga problemet, d.v.s. olika textstorlek ovanför och nedanför centrumpersonen samt vid markering av ruta.

Bengt H
2016-07-06, 13:18
Jag gick in på 'Ställ in anpassad textstorlek' och fick då upp ett fönster enlig bifogad bild. I fönstret såg jag att rutan 'Använd samma DPI-skalning som i Windows XP' var markerad (by default). Jag avmarkerade och därefter försvann de här fenomenen. Har ännu inte kollat om något annat fenomen har dykt upp, men jag hann kolla att problemet med den irreversibla 'dölj fotnot/anteckning' inte längre är något problem. Om det var det där med Windows XP som var problemet så bör det nog informeras om det på lämpligt sätt.

Citerar mig själv eftersom jag vill tillägga: Visserligen försvann de ursprungliga fenomenen, men det tillkom nya. Precis som Edgar konstaterar jag att ramar och text har blivit suddigare. Men den allvarligaste och sämsta förändringen var följande: PÖ går inte att skala ner till ett hanterligt format eftersom alla panelerna behåller sin storlek efter nedskalningen, d.v.s. man ser inte alla panelerna samtidigt. Det gör man när man använder inställningen med Windows XP skalningen ikryssad.
Summa summarum. Man måste här kompromissa mellan alla ofullkomligheter för att hitta den inställning man trivs bäst med.

Bengt H
2016-07-06, 13:27
Jag får väl ta till standardursäkt nummer 1, "Konstigt!". 2016.2 är identisk med 2016.1 förutom 1) de två felen vi rättat, och 2) att 2016.2 är byggd med en senare version av Delphi än 2016.1. Inget borde alltså ha påverkat textstorlekarna.

Men jag kan själv inte se det du beskriver. Är det någon annan här som ser detta?

Nu när Du själv har sett de här konstiga fenomenen, har Du någon aning om vad de kan bero på?
Med all respekt för nödvändigheten att snabbt få ut vissa kritiska felrättningar, släpptes inte Disgen 2016.2 för snabbt och utan tillräckliga tester?

secast
2016-07-06, 15:43
Jag vill bara bekräfta frågan om den försvunna texten under inställningar.

Jag har haft min win 7 pro inställd på 125 % eftersom jag har annars har svårt att texten i menyer generellt i windows. När jag går tillbaks till 100 % så blir det OK i DG2016.2, men svårläst i övrigt. Se bif bild.

Inget bra...

DanielBerglund
2016-07-06, 23:23
Nu när Du själv har sett de här konstiga fenomenen, har Du någon aning om vad de kan bero på?

Ja, till viss del. Det är rätt komplicerat men vi har skjutit upp problemet att göra Disgen "high DPI aware" eftersom det fungerat rimligt bra ändå och de klagomål som kommit har mer haft med layout på dialoger att göra snarare än suddiga bokstäver och liknande. Nu verkar det som att det i den nya Delphi vi använder har blivit åtgärdat en del av det som tidigare brast ifråga om stöd för skärmar med hög (eller olika) upplösning. Då har vissa saker i Disgen gått sönder istället, t ex inställningsdialogen.

Åtgärden blir att se till att Disgen deklarerar sig som "high DPI aware" och sedan får vi laga det som inte fungerar. Just inställningsdialogen visade sig vara enkel...



Med all respekt för nödvändigheten att snabbt få ut vissa kritiska felrättningar, släpptes inte Disgen 2016.2 för snabbt och utan tillräckliga tester?
Jo, i efterhand verkar det ju så!

Vi var annars ganska försiktiga och rättade exakt två saker, och båda rättningarna ansåg vi var riskfria. Att dessutom Delphi skulle visa sig ha ändringar som var inkompatibla med Disgen var inget vi förutsåg. I backspegeln är det ju enkelt att se vad vi borde ha testat, men vi gjorde en bedömning som tyvärr var fel.

Bengt H
2016-07-07, 10:54
Ja, till viss del. Det är rätt komplicerat men vi har skjutit upp problemet att göra Disgen "high DPI aware" eftersom det fungerat rimligt bra ändå och de klagomål som kommit har mer haft med layout på dialoger att göra snarare än suddiga bokstäver och liknande. Nu verkar det som att det i den nya Delphi vi använder har blivit åtgärdat en del av det som tidigare brast ifråga om stöd för skärmar med hög (eller olika) upplösning. Då har vissa saker i Disgen gått sönder istället, t ex inställningsdialogen.

Åtgärden blir att se till att Disgen deklarerar sig som "high DPI aware" och sedan får vi laga det som inte fungerar. Just inställningsdialogen visade sig vara enkel...



Jo, i efterhand verkar det ju så!

Vi var annars ganska försiktiga och rättade exakt två saker, och båda rättningarna ansåg vi var riskfria. Att dessutom Delphi skulle visa sig ha ändringar som var inkompatibla med Disgen var inget vi förutsåg. I backspegeln är det ju enkelt att se vad vi borde ha testat, men vi gjorde en bedömning som tyvärr var fel.

Tack för svaren Daniel.
Inga prestigefyllda bortförklaringar. Rakryggat! Det beundrar jag.
Skriver Du felrapport i Redmine? Tänkte skriva en men jag tror det blir bättre om Du formulerar den.

DanielBerglund
2016-07-13, 22:35
#2972 i Redmine. Det kommer (måste komma) i uppdatering 3.

Patrik Hansson
2016-09-05, 14:21
Skalningen i den visade dialogen här ovan ska vara satt till 100% detta sätt är inte längre rekommenderat att skala på av Microsoft i windows 10 och Disgen klarar inte av detta sätt att skala på speciellt bra. Man bör bara använda dessa inställningar både i windows 7 och 10 (och 8 också antagligen).

Det som heter ställ inpassad textstorlek(DPI) bör inte användas.