handdator

Visa fullständig version : Arbetsmaterial, fil, länk



Evafalk
2016-07-04, 22:47
Om man idag lägger in fil i arbetsmaterial, så blir det en direkt referens/länk till där materialet är, och inte i förhållande till datamappen.
(teoretiskt skulle man ju kunna ha det utanför datamappen).
Ett val hade underlättat.
Inget jättteproblem,
Om inte så är det bra att ha det i åtanke om/när datamappen flyttas, eller flyttas till annan dator med annan filstruktur.

Christer
2016-07-08, 20:59
Det som finns nu är ett första steg. Vi får se vad som efterfrågas.

Evafalk
2016-07-09, 12:09
I första hand skall man veta om det

kallstrand
2017-01-16, 17:08
Förmodar att man inte i nuläget kan göra en utskrift på länkat material från Arbetsmaterial. Lägger det på önskellistan.

Christer
2017-01-17, 08:57
Åke, kan du utveckla vad du menar. Varje enskilt innehåll kan skrivas ut.

kallstrand
2017-01-17, 11:02
Åke, kan du utveckla vad du menar. Varje enskilt innehåll kan skrivas ut.
Önskvärt att arbetsmatrialet är länkat till personen så man exempelvis kan välja det i skrivarinställningarna.
Om jag exempelvis gör en utskrift så finns ju mycket intressant material som man kanske vill bifoga.
Möjligheten finns ju att göra en släktbok i programmet. Vid ett sånt tillfälle kanske man vill ha med lite extra material förutom bilder. Betyg, bouppteckningar mm mm.

Christer
2017-01-17, 14:08
Funktionen arbetsmaterial syftar till att samla digitalt arbetsmaterial som kan användas i din forskning. Jag ar skrivit följande om funktionen på vår webb.
"Arbetsmaterial är nytt och förtjänar några ord. Innehållet är digitalt arbetsmaterial som du av någon anledning vill koppla till en person. Det kan vara webb-länkar eller dokument som du lagrat på valfri plats som du vill använda i din fortsatta forskning. Det är primärt avsett för din egen användning och kan inte importeras, exporteras eller ingå i dina utskrifter av ansedlar och tavlor."

Evafalk
2017-01-17, 15:22
borde inte detta vara två trådar. Ursprunget gäller inte att skriva ut - utan att överhuvudtaget hitta dem.

kallstrand
2017-01-17, 15:30
Möjligt, men försöker i görligaste mån använda en redan existerande för att i någon mån begränsa ämnen och trådar.I övrigt tycker jag min frågeställning passar in och är mycket närliggande.

I övrigt fick jag inget svar Christer om funktionen tänker utvecklas vidare. Webbinformationen i detta ämne har jag läst innan.

m05143
2017-02-12, 11:28
Hur visar jag att en person har Arbetsmaterial? Och är Arbetsmaterial en Notis? Då borde man ju kunna begära att på en t ex Ansedel få se att den existerar. Obs! Jag vet att jag själv måste ta hand om själva utskrivandet.

Evafalk
2017-02-12, 14:55
nu börjar tråden ha många saker
första - ursprunget - var att kunna hitta filerna
två - någon ville skriva ut
nu - arbetsmaterial - är ingen notis - utan det öppnar man upp för genom att välja i menyn, visa alla. och har man inte gjort det - finns inget där.

m05143
2017-02-12, 15:29
Det gör väl inget, tråden är ju inte så stor?
Jag vill ju bara komma åt att det i t ex en Ansedel på något sätt anges att det finns arbetsmaterial att kolla.

kallstrand
2017-02-12, 17:08
Eva Falk: Även om Du startade tråden, så det tycker jag det avhandlade väl ryms inom ämnet.

Christer
2017-02-20, 09:40
Frågan "hur vet man att en person har x" besvaras genom att öppna personöversikten och välja "Visa - Alla" i menyn om inte allt visas. Då är alla paneler synliga.

Christer
2017-02-20, 10:47
Huruvida vi kommer att utveckla för externt bruk av arbetsmaterial, tex utskrift och export , beror på hur stort intresset är och hur vi kan lösa det.

Jabbe
2019-03-27, 20:34
Undrar om arbetsmaterial är rätt ställe för att lagra ex.vis en bouppteckning (i PDF-format)? Isåfall vore det önskvärt 1) att ange länken relativt DISGEN-mappen, och också 2) att få med det i en utskrift för personen.
Finns det något annat bra sätt att hantera bouppteckningar, om man vill få dom kopplade till en utskrift för personen? Kanske spara som en bild?