handdator

Visa fullständig version : Säkerhetskopiering fungerar inte i 2016.2



secast
2016-07-05, 16:28
Användarfråga:

Efter uppdatering till 2016.2 fungerar det inte att göra en säkerhetskopia. När man går till Verktyg->Säkerhetskopiering->Skapa säkerhetskopia så händer ingenting. Inget felmeddelande utan programmet återgår till föregående skärmbild. Provat att köra uppdatering på nytt utan förbättring. Jag har kopplat upp mig mot användarens dator (Win 10) och kan endast bekräfta samma sak.

Kan det vara något i användarens säkerhets/antivirusprogram som spökar? Hen använder något som heter Comodo.

DanielBerglund
2016-07-05, 18:44
Efter att man valt mapp för säkerhetskopian ska det komma ett meddelande med tre val (Fortsätt och starta om DIsgen/starta inte om Disgen/avbryt). Kommer den rutan upp alls?

Disgen ska sedan avslutas och ett annat program som ligger i bakgrunden tar säkerhetskopian. Detta händer alltså inte.

secast
2016-07-05, 23:48
Problemet är att vi inte får upp någon dialogruta alls efter att ha klickat på Skapa säkerhetskopia. Finns det ett separat program i DG´s programmapp för att köra en säkerhetskopia eller är det en modul i "huvudprogrammet"? Tacksam för tips hur jag kan felsöka.

DanielBerglund
2016-07-06, 00:09
Det låter ju närmast som att den trevalsdialogen jag nämnde inte kan visas av Disgen, som då "gömmer" felet och helt enkelt återgår till tidigare fönster. Detta är bara en gissning än så länge. Men ser du på användarens dator några särskilda inställningar för bildskärmen, något särskilt skrivbordstema eller något annat som inte är standardval?

secast
2016-07-06, 00:18
Inte kollat detta. Jag får koppla upp mig i morgon igen och se på deras bildskrärmsinställningar.

secast
2016-07-07, 22:16
Jag har nu på nytt varit i kontakt med användaren. Några "fakta":
- de har tre datorer med win 10 och dg 2016.2
- på två av maskinerna så fungerar det att göra säkerhetskopia utan problem med samma databas
- på maskin nr tre funkar det inte, men fungerade OK för ca 14 dagar sedan i DG 2016.1
- de använder windows 10 standardinställningar för bildskärm och skrivbordstema och har i alla fall inte ändrat något sedan förra dg versionen
- de har inte installerat några nya program nyligen

Hur går vi vidare med detta? Tydligen ingen annan som har uppmärksammat detta fel? Svårt att testa med deras databas när man inte kan göra en säkerhetskopia. Kanske kan ni som kör win 10 testa att göra säkerhetskopia med olika inställningar för teman, skärmupplösning etc.

DanielBerglund
2016-07-07, 22:51
Ja, det skulle vara intressant att veta om någon annan har sett detta.

En sak att prova på maskinen där det bråkar: börja att göra en återläsning av en säkerhetskopia. Det jag undrar är om "Disgen kommer att avslutas tillfälligt för att säkerhetskopian bla bla..." kommer upp? Det går bra att trycka på avbryt om den kommer upp, det som är intressant är om själva frågan kommer upp. För säkerhets skull bör man väl göra detta i en nyskapad tom datamapp.

Användaren kunde också prova att läsa in licensnyckeln på nytt, för då kommer en dialogruta av den typen efteråt. Det är även här själva dialogrutan som intresserar mig.

Eva Dahlberg
2016-07-07, 23:03
hej! Det är en medlem som i Facebook-gruppen "Jag gillar Disgen" i går och idag nämnt att hon inte kan säkerhetskopiera i Disgen 2016.2 men att det fungerade i Disgen 2016.1.

Hälsningar,
Eva

Eva Dahlberg
2016-07-07, 23:05
personen bor förresten i Malmö - det är inte samma?

secast
2016-07-08, 00:03
Det är dels inte samma person, dels inte samma typ av fel.

Birgitta
2016-07-08, 13:45
Jag har inget problem, kanske för att jag bara säkerhetskopierar från påminnelsedialogen. (Jag har satt den på var 5:e gång, och eftersom jag öppnar Digen flera gånger per dag...).

secast
2016-07-08, 14:22
Statusuppdatering:

Som jag nämnde för dig Daniel vid vårt tel samtal i fm så var jag hemma hos användaren. Jag testade att öppna dialogrutan för licens, vilket gick OK. Liksom att Visa säkerhetskopia. Jag skapade också en ny databas och kunde utan problem läsa in hennes tidigare gjorda säkerhetskopia (från 2016.1). Tyvärr kunde vi inte heller här skapa en ny säkerhetskopia.

Nu har jag kopierat över hennes databas till min Win 7 maskin. Här går det utmärkt att skapa säkerhetskopia.

That´s IT!

Christina
2016-07-09, 11:38
För mig fungerar det att säkerhetskopiera, har valt att lägga säkerhetskopiorna på skrivbordet för att smidigare flytta över till en usb-pinne/extern hårddisk. Har Windows 10

m13503
2016-07-10, 05:42
Kanske är det Comodo Firewall som ställer till det? För några år sen använde jag detta program, men det visade sig skapa problem i Disgen. I det fallet handlade det i och för sig inte om säkerhetskopiering, utan om skapandet av söklistor, vilket i många lägen fick Disgen att krascha. Efter kontakt med Disgen-faddrar och en hel del felsökande visade sig orsaken vara Comodo Firewall. Det var inte tillräckligt att inaktivera brandväggsprogrammet. Först när jag avinstallerat Comodo Firewall, fungerade Disgen som det skulle.

secast
2016-07-10, 11:45
Håkan,

Jo, jag har själv tänkt i dessa banor, men en annan användare som kör samma miljö: Win 10, DG 2016.2 och Comodo, upplever inga problem med säkerhetskopieringen. Om det skulle vara Comodo som spökar så borde väl inte det gå att starta DG?

Till Birgitta ovan: Det fungerar inte heller när påminnelsedialogen kommer upp. Inget händer när man trycker på starta.

Hans-Peter
2016-07-10, 21:35
Jag testde i går kväll att göra en säkerhetskopia från Disgen 2016.2, det fungerade utan minsta problem.

Kör Windows 7 home premium 64 bitar.

AlfChr
2016-07-10, 22:34
Kan det være at maskinen er satt opp slik at man må godkjenne at Disgen kan starte det andre programmet?

secast
2016-07-11, 10:32
Kan du utveckla detta lite närmare? Var skulle man sätta upp detta? Dessutom tror jag inte själv backupprogrammet är synligt utan inbakat i den "stora koden".

AlfChr
2016-07-11, 12:39
I utgangspunktet er alt av muligheter, også kommunukasjon mellom programmer nedstengt i Windows 10 iflg. informasjon jeg har mottatt. Normalt vil vel installer åpne de porter i brannveggen som må åpnes, men usikker.

Så sjekk brannveggen at programmene er registrert der og at de kan kommunisere i det lokale nettet. Det er forskjellig checkbox for om kommunikasjon er ok innen datamaskinen, lokalt nettverk, jobbnettverk og usikkert offentlig nett.

DanielBerglund
2016-07-11, 21:38
När man startar disgen, startar man egentligen ett program som heter dgstart. Detta tittar efter uppdateringar och startar sedan disgen. När man tar en säkerhetskopia avslutas disgen och kontrollen återgår till dgstart som legat och väntat i bakgrunden. dgstart tar säkerhetskopian och startar sedan disgen igen.

Av den anledningen har jag ganska svårt att tro att det skulle handla om någon inställning på datorn som gör att dgstart inte får lov att köra. Men det finns en viktigare anledning till att det knappast är så, och det är att användaren inte ens får upp dialogrutan med filvalet. Den ska ju komma innan disgen avslutas.