handdator

Visa fullständig version : Återläsning



m11748
2016-07-10, 14:35
Ska man kunna återläsas en säkerhetskopia från Disgen 2016 till 8.2d ?
Har försökt men imnte lyckats.

m00707
2016-07-10, 17:09
Nej bakvägen går det inte.

BrJohan
2016-07-10, 20:36
En relevant fråga:

Vilken för 8.2d erforderlig information finns inte i en säkerhetskopia från 2016?

Om svaret är "ingen", så är det givetvis möjligt att via ändamålsenlig programvara konvertera en 2016-säkerhetskopia till en 8.2d-säkerhetskopia.

2016 borde ha givits förmåga att skapa två slags säkerhetskopior. En bakåtkompatibel (för ex.vis 8.2d) och en 'egen'.

Helst borde säkerhetskopiornas format finnas dokumenterat.

Hans-Peter
2016-07-10, 21:41
Jag måste erkänna att jag har väldigt svårt att se syftet med att kunna läsa en säkerhetskopia gjord med Disgen 2016 i Disgen 8.2, men det är kanske jag som saknar tillräcklig fantasi.

Ett problem jag kan se i det, är att Disgen 2016 har en annan databas programvara i bottnen än Disgen 8.2, om jag inte är helt felunderrättat. Enbart det ställer ju till vissa problem.

Om man nu tvunget måste ha en databas från Disgen 2016 in i en Disgen 8.2 är det väl en bättre lösning att importera en Gedcom fil? Eller är jag helt ute att cyklar?

m00707
2016-07-11, 10:15
Det finns mer information i 2016 än i 8.2. Så 8.2 kan inte ta hand om den data som finns i en säkerhetskopia från 2016. Databasen är dessutom uppbyggd på helt olika sätt. Det är därför en omfattande konvertering görs när man flyttar från 8.2 till 2016. Att bygga en konvertering åt andra hållet är inte ens med på någon prioriteringslista. Då är det Gedcom som gäller i så fall.

BrJohan
2016-07-11, 11:49
Inte utan risk att bli övertydlig upprepar jag min fråga:

Vilken för 8.2d erforderlig information finns inte i en säkerhetskopia från 2016?

Om ett förtydligande ändå skulle behövas, kan frågan omformuleras:

Saknas i en säkerhetskopia från Disgen 2016 något slags information som används (enbart) i Disgen 8.2d?

Att det finns mer information i 2016 än i 8.2d kan mycket väl vara sant, men saknar relevans för min frågeställning.

Att informationen av respektive Disgenversion lagras i databaser av olika slag är enbart av implementationstekniskt intresse. Det är självfallet informationen i sig som är intressant för användare.

Hur får man via Gedcom över information som ex.vis avser käll- och ortsträd eller flaggor?

I såväl min egen släktforskarbekantskapskrets som bland forumdeltagare har mer eller mindre starka önskemål uttryckts om att kunna återvända till 8.2d under den tid som återstår till dess att 2016 - som av allt att döma släppts alldeles för tidigt - ur design- och kvalitetssynpunkt blir stabilt användbar.

AlfChr
2016-07-11, 12:10
Backup av Disgen 2016 er av en database, mens i Disgen 8.2d er det to filer pr flokk, en informasjonsfi og en indeksfil.

Edgar
2016-07-11, 12:45
Jag kan inte heller se något behov av att konvertera från den nya databasversionen till den gamla. Att utveckla den programvaran vore onödigt arbete.
Om man inte är nöjd med Dg2016 får man väl göra som jag, fortsätt med Dg8.2 och dess gamla databas tills man till fullo litar på Dg2016. Använd nuvarande Dg2016 till att testa de nya funktionerna etc, inte till reell dokumentation förrän man litar på den. Och i nödfall finns Gedcom för konvertering mellan olika databaser.

BrJohan
2016-07-11, 15:31
Vunna insikter:

1. Mina två frågor förblir obesvarade.
2. Ej ställda frågor besvaras utförligt.

AlfChr
2016-07-11, 16:28
Sikkerheskopiene består av de binære filene som databasene er bygd opp av, ikke en tekstlig eksport av noen transaksjonslogg som det kan virke som du har for deg.

Alle data fra Disgen 8.2 er konvertert til en enkelt sql-database i disgen 2016 og i og med flokknr for hver person fjernes så er disse data ikke lenger mulig å reeksportere tilbake til Disgen 8.2-format.

For øvrig har jeg for mange dubletter å rydde opp i før jeg kan for fullt legge bak meg Disgen 8,2d og bruker enda Disgen 2016 kun til analyse og testing.
Det er lettest for meg å rydde i dubletter da dublettene finnes stort sett i en bestemt flokk og med synshemming enklere å holde rede på i gammel versjon. Selv om en bug i Disgen 8.2d er svært irriterende når man lager trær for dublettene for å skaffe oversikt over hvilke man har mest informasjon om og skal derfor overføre til den andre grenen.
Når noen slettes forsvinner hele treet .-(

BrJohan
2016-07-11, 17:25
Skulle inte flocktillhörigheter - i 8.2 - motsvaras av specifikt namngivna flaggor i 2016? I så fall skulle ju återexport till 8.2 vara fullt möjlig, eller ...?

Den enda mycket långsökt tänkbara transaktionsloggen är den som genereras av WAL. Är det verkligen så att Disgen 2016 använder SQLite i WAL-mod? Annars är det ju bara ROLLBACK-logg som mycket temporärt existerar.

Vad jag möjligen skulle kunna ha hoppats på, vore att säkerhets-"kopiorna" genererades via någon lämplig SGML-applikation. Rena binär-dumpar är ju - ur säkerhetssynpunkt - mera ömtåliga.

AlfChr
2016-07-11, 18:32
Nye data får ingen flagg med flokk/nr, så det går ikke.

BrJohan
2016-07-11, 19:28
Eftersom flocktillhörighet i 8.2 korresponderar med flockindikerande flagga i 2016, borde rimligen individer som i 2016 saknar sådan flagga kunna associeras till en ny flock i 8.2 vid återexport.

AlfChr
2016-07-11, 20:31
Og slikt skal prioriteres foran hva?

Mange ønskemål som nok ville tjent flere enn deg blir avviste pga. manglende ressurser.

BrJohan
2016-07-11, 21:45
Det enda önskemål jag uttryckt och har, är få ett koncist svar på min fråga: "Vilken för 8.2d erforderlig information finns inte i en säkerhetskopia från 2016?". Jag kan dessutom ange en bakgrund till mitt önskemål. I ett tidigare inlägg sägs att det inte går att exportera data från 2016 till 8.2. Om så är fallet så kan svaret på min fråga inte få vara "ingen". Detta eventuella 'något' intresserar mig med tanke på att jag kanske i sinom tid vill pröva Disgen 201m.n.

En besläktad fråga är om 2016.m garanteras kunna återläsa en säkerhetskopia från 2016.n (där 0 <= m < n)?

Vilket eller vilka andra prioriteringsbara önskemål har jag uttryckt var?

kallstrand
2016-07-12, 12:00
Jag kan inte heller se något behov av att konvertera från den nya databasversionen till den gamla. Att utveckla den programvaran vore onödigt arbete.
Om man inte är nöjd med Dg2016 får man väl göra som jag, fortsätt med Dg8.2 och dess gamla databas tills man till fullo litar på Dg2016. Använd nuvarande Dg2016 till att testa de nya funktionerna etc, inte till reell dokumentation förrän man litar på den. Och i nödfall finns Gedcom för konvertering mellan olika databaser.
Jag gör på samma sätt. Jobbar fortfarande i 8.2d, och testar 2016 parallellt. Har varken tid eller ork att ta tag i alla faddrar som behöver åtgärdas. Hoppas fortfarande på en lösning där ... Jodå, jag köpte Dg2016 direkt, men ...

m11748
2016-07-12, 12:48
Oj vilken diskussion jag satte igång.
För min del var det helt enkelt så att jag laddade ned 2016 för prov, och sedan lade jag in en del där utan att tänka mig för. Sen kom jag på att, vad gör jag om jag vill fortsätta med 8.2 tills vidare.
Jag får väl lägga in samma uppgifter parallellt i 8.2 så länge.
Men tack för alla synpunkter som kommit på både det ena och det andra.