handdator

Visa fullständig version : Sammankoppla dotter till föräldrar



HelenV
2016-07-11, 22:00
Jag har klarat att sammankoppla två partners från två familjegrenar
nu har jag hittat en dotters hela släktträd som ska få en far och mor som redan är inlagd. Men jag hittar ingen sammankoppling under fliken SKAPA, om jag trycker på föräldrar så blir det nya. Jag har två sidor bredvid varandra. hittar ingen tydlig info för 2016, tacksam för hjälp

C-J Gustafsson
2016-07-12, 14:37
Om jag förstår dig rätt är det inget nytt du skall skapa utan bara länka samman dottern (med sitt släktträd) till sina föräldrar.

Om det är rätt uppfattat så har du föräldrarna på ena sidan och dottern på den andra. Då skall det gå att "dra" dottern till föräldrarnas relation och "släppa" henne där.

HelenV
2016-07-12, 21:22
Jo det är så jag förstod det, men det går inte att dra, det blir bara en liten cirkel, jag har provat att ha den jag ska dra till på både vänster och höger sida, jag har tryckt på f12. Men jag undrar om det bör vara de små ikonerna för dotter och son, jag har ibland fått dem nere i hörnet men då blir det att jag ska skriva in en ny.
så något fel gör jag

C-J Gustafsson
2016-07-12, 22:24
För att "drag och släpp" skall fungera så måste dottern vara huvudpersonen i den ena halvan och hon får inte ha någonting "över sig", d.v.s. det får inte finnas någon förälder relation registrerad.

Om föräldrarna har andra barn registrerade kan man släppa vid ett syskon och ändra ordningen senare, om det inte finns andra barn skall man släppa på relationen. Någon F12 behöver inte användas.