handdator

Visa fullständig version : Notis, text, svarar ej på returtangenten



HelenV
2016-07-11, 22:07
När jag skriver en notis "text" och trycker på returtangenten när jag är klar så är den inte kopplad till "OK" knappen, vilket gör att jag flera gånger får skriva om textern eftersom jag tryckt i hörnet. Vore fint om det gick att fixa.
vänligen :)

Christer
2016-07-26, 11:05
Returtangenten används för textinmatningen medan OK-knappen används när du är klar och vill spara.

AlfChr
2016-07-27, 00:46
Når man trykker i øvre høyre hjørnet er egentlig resultatet udefinert, og brukes som oftest som kansellering av dialogen

Torgny Larsson
2016-07-27, 14:07
Usikta Alf, men vad har det med frågan att göra?

AlfChr
2016-07-27, 14:58
Torgny
OP skriver: vilket gör att jag flera gånger får skriva om textern eftersom jag ___tryckt i hörnet___

Det er normalt ikke standard måte å avslutte en dialog på, det skjer ved å trykke på Ok.
Å trykke i øvre hjørne er det samme som å trykke på knapp Cancel der slik finnes.

HelenV
2016-07-31, 13:25
Förstår vad ni menar. Men när man för in andra notiser som född, död osv så trycker man bara på returtangenten så kommer man till nästa sida. därför så är det lätt att göra fel när man ska skriva en "text", då när jag ska hoppa vidare trycker jag på retur eftersom jag har fört in så många saker och avslutat med retur. Men jag förstår att det inte går att ändra när det gäller text för där kanske man vill ha radmatning.

HelenV
2016-07-31, 13:27
Det som vore bra är att returtangenten fungerar när man skrivit in allt om en person och ska gå till nästa. Skulle det kunna låta sig göras? nu måste man släppa tangentbordet och klicka med musen i hörnet. När man lägger in många så skulle det verkligen underlätta.

AlfChr
2016-07-31, 13:28
På FB og andre programmer som avslutter noe med returknappen er det slik at CTRL-returknapp gir ny linje. Men er neppe innført i Disgen 2016. Kunne kanskje løst forskjellen?

AlfChr
2016-07-31, 13:49
Lagt inn forbedringsforslag #2987

Hans-Peter
2016-07-31, 13:49
Jag har följt denna tråd med en viss undran.

Christer har redan svarat på den ursprungliga frågan: Retur i textfönstret avser textens formatering, ny rad, nytt stycke beroende på om man enbart trycker retur eller ctrl retur. Precis som i Word.

Sedan att trycka på OK eller ej.

Jag kollade nyss i min Disgen 2016, jag ville vara helt säker på att jag inte mindes fel, och där är det faktisk konsekvent: En avslutat inmatning av födelse, död, text, begravning o.s.v. avslutas med att trycka på OK. Konsekvent och bra.

Låt oss slippa för att få några konstiga tangentkombinationer som man skall hålla reda på när den betyder detta eller hint.

Torgny Larsson
2016-07-31, 15:22
Håller helt med Hans-Peter.
Har aldrig upplevt några problem med detta i Dg2016.

AlfChr
2016-07-31, 15:49
Det er vel ikke bruk av OK-knappen dette gjelder, men for de som ikke vil bruke mus, så avsluttes innmating av data også med returtasten siden den er uthevet som default tast for Ok.

Men ikke for tekster hvor man ALLTID må bruke musa. Ikke lett å avslutte om man ikke har mus.

Men, om man har som i Facebook at Ctrl-returtast legger inn ny linje, og returtast som default for Ok, vel da slipper de som ikke kan (pga. sykdom) eller vil, også avslutte tekstnotis med returtasten.

Hans-Peter
2016-07-31, 16:27
Hej Alf!

Om nu problemet är att man inte kan eller vill använda mus, så finns ju ett vedertaget sätt från liknande program, nämligen att använda TAB tangenten för att hoppa mellan inmatningsfälten.

Så du kan skriva din text in och trycka på TAB så hoppar markören ned på OK och du kan trycka retur.

Problemet löst utan någon extra konstig tangentkombination.

AlfChr
2016-07-31, 17:28
Ctrl-CR også kaldt hard retur, er eneste tastetrykk som garantert gir nytt linjeskifte/nytt avsnitt.

I svært mange programmer og websider har CR funksjonen å avslutte dialogen, dvs. samme funksjon som å trykke OK. CR utfører den funksjonen i dialogen som som er uthevet med ramme.

Ctrl-CR er allerede så vidt jeg skjønner programmert som linjeskift. Hvorfor da ikke la CR ha fortsatt samme funksjon som i alle de andre dialogene??

Det er ikke snakk om noen kunstig tastekombinasjon, men standard og har egen ASCII-verdi også, på lik måte som Ctrl-<space> som gir hardt mellomrom som alltid brekker avsnitt ved formattering.

BrJohan
2016-07-31, 22:12
... Problemet löst utan någon extra konstig tangentkombination.

Å andra sidan krävs en "konstig tangentkombination" för att infoga ett HT-tecken i text.

Hans-Peter
2016-08-01, 00:19
Hej Bror!

Det är möjligt jag saknar lite fantasi, men jag har väldigt svårt att se syftet med en TAB i en textnotis i Disgen, men som sagt det är min brist på fantasi.
Så låt oss inte skapa problem som kanske inte finns.

BrJohan
2016-08-01, 10:34
Hej Hans-Peter!

Problemet är inte större än att alla som:
använder Disgen, och som
skriver text som primärt avses läsas på papper, och som därför
sedan gammalt föredrar att separera stycken med indrag,
måste använda en sådan "konstig tangentkombination" (eller vid varje indrag skriva ett visst antal blanktecken).

Jag vet inte hur många eller få dessa 'alla' är.

Under mina år med Disgen följde jag principen att använda max en textnotis per individ och där varje separat notering skrevs som ett stycke.

Hans-Peter
2016-08-15, 09:56
Som jag skrev Bror: Min brist på fantasi.:-)

Edgar
2016-08-15, 18:01
Det finns ingen anledning att åter öppna en debatt om returtangentens funktion. Varför ändra något som fungerar konsekvent och som vi vant oss med såväl från ordbehandlare som Word och från Disgen. Eftersom returtangentens funktion inte är standardiserad, kan funktionen skilja från program till program, socialt medium till socialt medium. Tyckandet kommer därför att variera, beroende på vilket program/socialt medium man använder. Eftersom returtangenten fungerar som en viktig formateringsfunktion i ordbehandlare, och de flesta av oss har använt ordbehandlare, bör dess funktion i andra program så mycket som möjligt likna ordbehandlarna. Speciellt gäller detta textinmatning, där man kan vilja ha ny rad eller nytt stycke i texten. Därför är Facebook ett mycket dåligt exempel. I vissa lägen, där man matar in text, avslutar returtangenten textinmatningen och skickar inlägget. Jag har många gånger tryckt returtangenten för att få ny rad och inlägget har gått iväg oavsiktligt. Och vi har väl alla sett att andra har råkat ut för samma sak, ganska frekvent. Facebook är dessutom inkonsekvent för vid vissa inmatningar ger returtangenten ny rad och man måste klicka på "sänd" för att avsluta inmatningen.

Nä, ändra inte Disgen, där fungerar det tillräckligt konsekvent som det gör.

AlfChr
2016-08-15, 18:12
Det finns ingen anledning att åter öppna en debatt om returtangentens funktion. Varför ändra något som fungerar konsekvent och som vi vant oss med såväl från ordbehandlare som Word och från Disgen. Eftersom returtangentens funktion inte är standardiserad, kan funktionen skilja från program till program, socialt medium till socialt medium.

Vet ikke om du sikter til mitt innspill, isåfall har du misforstått hva jeg skrev.

Returtasten er som du nevner varierende fra program til program, ofte til stor ergrelse.

<CTRL>-retur derimot er ___entydig___ i alle program og sosialse medier. Trykker du Ctrl-returtast er du garantert å få et nytt stycke, uavhengig av program.
Det er også programmert i Disgen.

Returtasten derimot har forskjellig betydning, avhengig om du skriver en tekst-notis eller noe annet. For tekst-notis får du linjeskift og man får ta et godt tak i musa og lete etter Ok-tasten.
Er du i en annen notis har Retur-tast samme funksjon som Ok-knappen.

Mitt poeng var derfor å gjøre det likt over alle notistyper i og med Ctrl-Retur har samme betydning. Hvorhar ha samme funksjon, når oppsplitting kan gjøre det enklere å lære seg at man går alltid videre med nye notiser om man trykker Enter.

Edgar
2016-08-15, 21:15
Vad jag menade var att det inte finns någon anledning att ändra något i Disgens nuvarande sätt att hantera returtangenten. <CTRL>-RETUR är lika litet som något annat standardiserat eller vanligt. I Word innebär t.ex. <CTRL>-RETUR ny sida och inte nytt stycke.

Christer
2016-08-16, 08:47
Vi kan dra streck i debatten om de två olika frågorna nu.

Vi har inga planer att ändra användningen av returtangenten i textnotiser för tillfället.
Stängning med krysset i övre högra hörnet ska vi titta på.