handdator

Visa fullständig version : Levdeår - kommer med i stamtavla



HelenV
2016-08-15, 16:51
Om jag har lagt in ett "födelseår" och ett "levdeår" men inget "dödsår" så ser det ut som om personen dog året man la in som levde, när jag tittar på stamtavlan
Den enda skillnaden är ett minustecken efter.

---Är detta ett fel?

Eva Eriksson 1884-1887-
(här är det att hon flyttade 1887)

Pär Pärsson 1884-1887
(här är det att han dog)

Jag använder skärmklippsverktyget eller print screen för att skriva ut för att se 3 och 4 männingar på ett enkelt sätt, vilket betyder att detta kommer upp före man trycker på "Skriv ut". (det som ser ut som ett träd åt höger...) Så det ser ut som om en del dött som inte har.

Christer
2016-08-16, 09:53
Det är faktiskt tänkt så. Det är på samma sätt som i Disgen 8. Det finns en inställning för detta, se Inställningar för Disgen > Utseende > Familjeöversikt.

HelenV
2016-08-16, 11:22
Jag är nybörjare så jag är mycket tacksam för din hjälp. Jag gick in enligt ovan och kryssade i "endast levnadsår". Men det blev likadant ändå. Förstod inte riktigt varför det kan vara bra att se när de flyttar. Skulle gärna vilja lagt in en print screen här för att visa vad jag menar, men hittar inte att man kan lägga in den funktionen här. (?)

Christer
2016-08-16, 11:38
Sorry, den inställningen var ju för familjeöversikten. Inställningen för stamtavlan har du i utskriftsdialogen på För stamtavlan > Utseende.
Poängen med att ha med händelseår är att kunna visa när personen levde tidigast/senast när födelse-/dödsår saknas.

AlfChr
2016-08-16, 11:44
Synes det er bra at man får se siste kjente årstall når man ikke vet dødsår.

Men kan forvirre noe om siste notis er en bouppteckning, dvs. på norsk årstallet for et skifte, dvs. rapporten om hvordan alt i en bouppteckning er fordelt til arvingene.

Kanskje det burde være egen notis som ikke tas med i levnadsårbeskrivelsen ?

HelenV
2016-08-16, 12:04
Men jag gör print screen direkt efter att ha tryck på "bygg stamtavla" knappen, så jag kommer aldrig till utskriftsdialogen.

Jag hittar ingen utskrift som är visuellt tydlig. Jag vill i en bild se alla som är kusiner/tremänningar osv.
Så jag får göra en egen variant där "trädet" utgör rader åt höger.

(Jag skulle önska en stamtavla som ser ut som antavla "komprimerad" eller "grafisk".)

Christer
2016-08-16, 13:56
Bygg tavlan, klicka på skrivarikonen uppe till vänster, välj stamtavla grafisk och testa lite inställningar. Eller varför inte gå till handledningen på webben och läsa om utskrifter. Eller använda den inbyggda hjälpen som du når i dialogen för utskrift.

HelenV
2016-08-29, 09:58
stort tack för svar. (varit på semester) jag har anmält mig till en kurs hos DIS så jag lär mig mer om att skriva ut detta.