handdator

Visa fullständig version : Fel sidhänvisning



48738
2016-09-01, 17:44
Ibland (eller ganska ofta) hamnar man på helt fel ställe i kyrkböckerna när man har tryckt på "sök i dispos" sedan någon annan har matat in uppgifterna för datum o.d. Kan man inte rätta dessa felen?
Sedan är det tråkigt att man inte kan registrera bild nr utan bara sid nr, många böcker saknar ju sidnr.

//Göran

Christer
2016-09-02, 08:19
Dispos ger dig tips om var du kan hitta mer källor inom det geografiska område*du arbetar i. Har du dessutom abonnemang hos Svar eller Arkiv Digital så kan du enkelt komma till rätt sida i kyrkböckerna eller en sida i närheten av den du söker.

På samma sätt som sidnr kan saknas i en del källor så saknas bildnr i källorna. De är unika för en specifik leverantör. Läs mer på https://www.dis.se/dispos om hur du kan hjälpa till.

48738
2016-09-02, 13:58
Jag har använt Dispos i många år och vet hur det arbetar. Fyller även i källhänvisningen när den inte finns, men ofta sparas den inte och absolut inte när det är en bildhänvisning istället för sidnummer Jag har även Arkiv Digital.
Problemet var som jag skrev att jag inte kan korrigera tidigare inlagda källhänvisningar från andra medlemmar.

Christer
2016-09-08, 15:50
Har du sett möjligheten att lägga till sidor till databasen som finns i anslutning till Dispos-sökningne.

48738
2016-09-09, 14:24
Ja nu ser jag. Har den alltid funnits? eller ser jag bara det jag vill se?