handdator

Visa fullständig version : Se/ändra i vigselnotis



Rolf Carlsson
2016-09-02, 17:51
Hur ändrar man i en vigselnotis respektive ser alla registrerade uppgifter?

Om jag högerklickar på vigselnotisen och därefter "Ändra" och markerar Vigsel kommer det upp ett blankt fält. Det är möjligt att jag då kan mata in uppgifter som skriver över det som är registrerat. Men jag vill ju som i personnotiser först kunna se vad som är registrerat (exempelvis källhänvisningen).

Samma sak om jag vänsterklickar och därefter Vigsel.

Christina
2016-09-02, 19:38
Om du högerklickar på vigselnotisen och väljer ändra så kommer fönster upp som heter relationsöversikt, där finns en panel som heter relationshistoria, om du dubbelklickar på den raden dä det t.ex står gift så ser du den imatade informationen, i samma fönster finns dessutom en flik som heter Visa, om nu klickar på den och väljer visa första delen av notistexten så ser du kanske mer av den inmatade informationen, den syns annars när du dubbleklickar på raden under relationshistoria

Rolf Carlsson
2016-09-02, 20:18
OK men detta är ju ett rätt knöligt förfarande i flera steg.

Som defaultvärde verkar ju barnen att visas - detta är primärt knappast intressant i detta sammanhang.

Varför går det inte att visa relationens egen information som defaultvärde - vad säger utvecklarna?

Hans-Peter
2016-09-03, 19:15
Hej Rolf!

Du kan göra nästan som i Disgen 8.2 för att ändra en vigselnotis.

Se till att vigselnotisen är markerat i familjeöversikten (gul), tryck mellanslag och relationsöversikten öppnas. Vill du ändra vigsel notisen markerar du den och trycker mellanslag, så öppnas själva inmatningsfönstret och du kan rätta det som nu skall rättas. Kom ihåg att trycka OK när du är klar med rättelserna.

Christer
2016-09-04, 23:01
Vi kommer till uppdatering tre att ändra lite i dialogen i relationsöversikten så att den liknar motsvarande i personöversikten. Vi tror att det kommer att leda till färre missuppfattningar om hur notiserna ska användas.