handdator

Visa fullständig version : Ordningsföljd relationer



Rolf Carlsson
2016-09-11, 17:19
När flera relationer läggs upp (exempelvis för barn före resp. under äktenskap) kan det förekomma att den inbördes ordningsföljden i relationerna är olika för de två makarna.

I Disgen8 var alltid den inbördes ordningen av de gemensamma relationerna densamma för ett och samma par.

Är detta avsiktligt eller har det bara blivit så?

Om jag exempelvis har ett barn före äktenskap efter vigselnotisen och sedan rättar till det hela på den ena personen måste jag uppenbarligen även rätta till det på den andra personen.

I det aktuella fallet har jag registrerat vigselnotisen på "vanligt sätt". Sedan upptäckte jag ett barn före äktenskap och öppnade denna notis på modern, registrerade detta barn och sedan kopplade samman med maken. Därefter hade jag modern som centrumperson och rättade till ordningsföljden. När jag senare av något skäl hade fadern som centrumperson såg jag att omflyttningen bara hade gjorts på modern. Jag fick då göra samma omflyttning på fadern.

Christer
2016-09-12, 08:35
Disgen 2016 ger nu möjligheten att visa EN relationer mellan två partner och beskriva relationshistoriken mellan dem i relationsöversikten. Där kan du ha alla som t.ex. före äktenskapet, sambo, gift, skild. Personligen kommer jag inte att använda "före äktenskapet" som en relationstyp utan skriva det som en kommentar på barnets födelse och placera barnet tillsammans med sina syskon.

Rolf Carlsson
2016-09-12, 09:39
Det känns inte som om jag fick svar på den egentliga frågan. Visst kan det finnas synpunkter om man skall använda relationen "före äktenskap" eller ej. Jag tycker den har vissa fördelar även om det blir några extrasteg vid registreringen.

Frågeställningen jag tog upp gäller omflyttningar av den inbördes ordningen av relationerna mellan samma parter. Tidigare fick en omflyttning av relationen före äktenskap genomslag på båda parter. I Disgen 2016 måste jag först sätta modern som centrumperson och flytta relationen till den plats där jag vill ha den. Sedan måste jag sätta fadern som centrumperson och upprepa omflyttningen för att kunna få samma utseende på skärmen (och förmodar jag i utskrifter) oberoende om far eller mor är centrumperson.

Christer
2016-09-13, 16:18
Jag vill påstå att en flyttning av en av två relationer mellan två personer slår igenom på båda i den beta jag har börjat testa inför uppdatering 3. I uppdatering 2 som du troligen använder verkar det se ut som du nämner..