handdator

Visa fullständig version : Koppla loss och radera personer - ett större ämne än vad man kan tro- eller?



m05143
2016-09-29, 22:32
Sitter just och kämpar med en text om att koppla loss personer och senare radera dem. Fick inte till det som jag ville så jag kollade först i den inbyggda hjälpen.

Det finns en sidas text med rubriken Familjeöversikt - Radera och koppla loss.
Låter lovande, men ingen stans nämns att person som skall hanteras INTE får stå som Centrumperson. Märkligt.

Tittar så i Handledningen på nätet. Där finns flera sidor bilder och text som beskriver hur man tar bort en dubblett! Inget annan text om radera som jag kan finna.

Går så till Bergslagen omfattande kompendium (Utgåva 4). Där jobbar man med dubbla familjeöversikter på ett antal sidor för att visa hur den losskopplade personen skall kopplas in igen. Men detta vara jag inte ute efter. Vidare står det att om man radera personer i söklistan, så försvinner de från databasen. Så är inte fallet. Men det är kanske rättat i en senare utgåva.

Går så till Filbyter (Utgåva 1). Här pratar man om losskoppling i samband med dubbletter.

Är ganska så brydd om det skall vara så svårt att koppla loss och radera på ett enkelt sätt (känner till att man genom ändring i Inställningarna kan radera direkt (man måste dock se till att ha rätt Centrumperson).

Har kanske missat något i det material som jag skrivit om ovan. i så fall behöver jag er hjälp att hitta det!

Några av oss nog på funkisdagarna i helgen. Jag har skrivit ned hur man kan göra. Men det blev en aning långt. Hoppas vi får tid att resonera om min frågeställning.

Jag vill också beskriva koppla loss och radera relationer på ett enkelt, kort och tydligt sätt!

Christer
2016-09-30, 08:11
Du är välkommen med din text så ska använda den och förmedla den vidare till de som kan få chans att återanvända den.

Eva Dahlberg
2016-09-30, 09:26
Sten-Sture, du skriver:
"I]Vidare står det att om man radera personer i söklistan, så försvinner de från databasen. Så är inte fallet[/I]."
Men det finns ju två val i högerklicks-menyn:
- en som raderar markerad person ut söklistan,
- en som raderar markerad person ur databasen.

Nu har jag inte slagit upp detta i Bergslagens bok, så jag ser inte om det är felskrivet, men menar du att det senare valet inte ger resultatet att personen raderas ur databasen? Det kommer i alla fall upp varningsskylt.

Hälsningar,
Eva

m05143
2016-09-30, 09:39
Jag läste tydligen inte färdigt på menyn, du har så rätt, det finns två varianter. Kanske det enklaste sättet att radera en person. Mitt sätt blev mycket omständligt, det var därför jag skrev på forumet.

AlfChr
2016-09-30, 10:50
Med en slik massesletting, risikerer man da ikke at koplede personer blir stående med tapt partner og lenker som peker ut i intet?

Det var årsaken til innstrammingen i Disgen 8.2 at om når man valgte partner og slettet denne, kunne man risikere at vedkommende hadde relasjoner både til foreldre og til andre ekteskap som dermed ble stående uten denne. Man måtte derfor velge partner som hovedperson, så kople fra alle relasjoner og til sist stryke overflødig person.

Hvordan har man tenkt at algoritmer skal løse dette?

Spesielt om den person man slettet var den som skulle vært bestående?

48738
2016-10-01, 12:43
Något som irriterar mig är när man raderat en person så blir det ett hopp i id:numrens lista. Nu menar jag inte att alla id:nummer skall ändras ett steg upp utan att nästa nya person som kommer in i Disgen skall kunna få den raderades nummer så det inte bildas några "hål" i id:listan.

AlfChr
2016-10-01, 13:23
det er nok et databaseteknisk problem, og ikke spesielt for Disgen. Indeksverdier skal aldri gjenbrukes til noe annet.

Christer
2016-10-03, 09:54
Det är ett medvetet val för att alla personer ska vara unika inom en och samma datamapp. Oavsett om de är borttagna eller ej.
I Disgen 8 återanvände vi tyvärr id från borttagna personer.

48738
2016-10-03, 12:25
Men personerna är ju raderade?!

Rolf Carlsson
2016-10-03, 15:27
I Disgen 8 kunde det bli missförstånd i exempelvis utskrifter och Gedcomfiler, då där angivna ID-begrepp kunde avse andra personer än de som senare gäller. Samma sak gäller vid analys av resultatrapporter från Disbyt.

Applåd till ändringen i Disgen2016.

48738
2016-10-03, 15:35
OK, fördelar och nackdelar.
Jag får leva med det. ;)

m05143
2016-10-03, 15:49
Hur beskriva för en nybörjare hur man kopplar loss en person och sedan raderar honom kort och koncist verkar inte vara så lätt.

Någon som vill beskriva hur man gör? (Jag försökt och det blev rätt omständligt). (Radera utan utan föregående losskoppling får inte användas. Likaså inte radera via avancerad sökning).

m05143
2016-10-03, 17:16
Tillägg till mitt inlägg 15:49 ovan. Personen som skall kopplas loss är både gift, har föräldrar och barn.

ingera
2016-10-03, 18:59
Tillåta radering utan losskoppling går att ändra till att bli tillåten.
Det sker under Verktyg , Inställningar.

Christer
2016-10-04, 08:37
Sten-Sture,
börja med att koppla bort personen från sina föräldrar genom att ha hen som barn. Markera, högerklicka och välj Koppla loss. Läs sen vad det står i rutan.
Välj personen i Bland senaste (som det står) och gör hen till partner. Markera, högerklicka och välj Koppla loss. Läs sen vad det står i rutan.
Färdigt, som Sigrid sa.

Sammanfattningsvis så ska personer som ska kopplas bort vara barn eller partner.

m05143
2016-10-04, 10:05
Tack, det blev ju kort. men texten skall fungera för en nybörjare/grundkurselev, så då den blir lite längre. Plus lite skärmdumpar.