handdator

Visa fullständig version : Varför ser det ut så?



Hans-Peter
2016-10-05, 22:04
Jag har en släkting som har ett lite rörigt familje förhållande. Hon fick först fyra barn, varav två med den man hon senare gifte sig därefter fick de tillsammans ett antal barn. Han adopterade även de två barn han inte var pappa till.
När jag har hennes familjeöversikt ser det helt OK ut, de fyra yngsta barnen är över giftesnotisen och de äkta födda barnen är under.
Om jag klickar på hennes make så han blir centrumperson ser det ut som på bilden, ja inte helt då de fyra barn födda före äktenskapet fanns under de äkta födda barnen, jag har flyttat dem och lagt in kommentaren "före äkteskapet" på de två han är pappa till. Samtliga barn har samma mamma, hans hustru.

Christer
2016-10-06, 08:26
Att hantera styvpartnerns adoption av partnerns bar är fullt möjligt. Det har varit mitt viktigaste testfall under hela resan med Disgen 2016 eftersom det finns i min släktkrets.

Gör som vanligt när du lägger till fler föräldrar. Välj de båda partnerna och ange den ena som biologisk och den andra som adoptivförälder. Då trillar barnet in i parets relation med ett (A) när adoptivföräldern är centrumperson. Sen får du bestämma vilken relation som ska vara barnets primära.

Med den situation du har har tillfället, så kan du i familjeöversikten dra barnet till den relation den ska vara i. Öppna personöversikten och klicka på (B) i föräldrapanelen och ändra så det blir rätt. Då bör det bli rätt. Glöm inte att välja primär föräldrarelation.

Det kan se lite olika ut beroende på om bio-partnern är registrerad eller ej.

kallstrand
2016-10-06, 08:47
Jag har ett liknande fall som jag åtminstone i 8:an inte lyckats få till på något bra sätt. Här är inga adoptiv- eller fosterbarn inblandade. Damen ifråga som var ogift fick barn med ett flertal män.
Problemet är att hon fick barn med man nr 1. Därefter ett barn med man nr 2. Därefter återigen en barn med man 1.
Som det ser ut nu har jag man nr 1 på två ställen, och det är ju inte OK! Något bra förslag, om jag lyckats förklara på ett vettigt sätt.
Observera att jag inte testat detta i Dg2016.

Christer
2016-10-06, 10:19
På samma sätt som det är svårt att förklara så är det svårt att representera i ett program.

När någon får barn med någon annan under pågående äktenskap/relation så blir det också knepigt.
Vad är viktigast? Att ha barnen eller relationerna i kornologisk ordning? Och vad är utgångspunkten för kronologin? Nu för tiden händer det att ett par gifter sig och skiljer sig för att senare, efter ev andra relationer, gifta sig igen.

Så här tänker och gör jag personligen.
- ordnar relationerna i kronologisk ordning efter när de påbörjas (utan att problematisera kring när en relation påbörjas)
- i en och samma relationen kan jag skriva hela relationshistorien mellan dessa båda personer som t.ex. sambo, förlovad, gift, särbo, skild, sambo, gift etc
- stoppar in alla deras gemensamma barnen i kronologisk ordning efter födelsedatum. Om jag vill lyfta fram att barnet är fött före äktenskapet eller utom äktenskapet i annan relation under pågående äktenskap så skriver jag en kommentar eller fotnot i födelsenotisen.

Om en man eller kvinna har flera barn med okänd partner så kan man lägga dem i samma relation eftersom man ändå inte vet om det är en eller flera partners inblandade.

Hans-Peter
2016-10-06, 21:57
Hej!

Tack för värdefulla svar och tips. Jag fick löst det så det ser ut som jag vill även för gubben.

Jag kunde ta bort en onödig relation mellan två av barnen, de två som var äldst. De blev båda utrustade med en adoptivfar och ligger nu där de skall även när han är centrumperson. Samma sak med de två han fick med kvinnan innan de gifte sig, där fanns också en familjerelation för mycket så att säga. Så nu ser det också riktigt ut där.