handdator

Visa fullständig version : Dubblettkontroll vid inmatning av ny person



Edgar
2016-10-15, 07:56
Gratulerar till en ny, bra dubblettkontroll vid inmatning av ny person i uppdatering 3. Den kommer att vara värdefull. MEN, dubblettkontrollen är inte aktiv då man matar in föräldrar via knappen "Föräldrar" ovanför centrumpersonen. För att få med dubblettkontrollen vid inmatning av föräldrar måste man högerklicka på centrumpersonen och välja "Far..." eller "Mor..." (eller trycka tangent F eller M). SYND! Kan man hoppas på en ändring?

PatrickJohnson
2016-10-15, 12:41
Dubblettkontrollen fungerar otroligt bra, ett stort steg framåt för Disgen. :)

Rolf Carlsson
2016-10-15, 12:46
Har ännu inte testat på en nyregistrerad person men försökte hitta en funktion för att kontrollera eventuella dubbletter i hela databasen. Finns även detta och i så fall var i menyn?

Christina
2016-10-15, 13:28
Under sök finns en rad- sök efter dubletter

Rolf Carlsson
2016-10-15, 19:18
Har nu testat dubblettkontrollen vid registrering. En utmärkt kvalitetshöjande funktion speciellt den iterativa uppbyggnaden. Det är nu lätt att avbryta och gå över till en sammankoppling vid giften/föräldrar.

ingera
2016-10-17, 07:41
Kanonbra vid nyregistrering. Satt i går och registrerade många nya personer. Har en databas på över 30000 personer. Listan i kontrollen blir lång.
Försökte vid ett tillfälle sortera på samma sätt som vanlig sökning genom att klicka på Född i rubriken.
Då startade DISGEN2016.3 om.

Förslag: Gör rubriken icke klickbar

Christer
2016-10-17, 09:33
Finns nu som förbättringsförslag (#3082).
Oops - tolkade dig fel. Andra vill ha den klickbar.

m06015
2016-10-17, 16:32
Vid registrering av make/maka blir det ingen dubblettkontroll i version 3

Edgar
2016-10-17, 16:59
Det gäller vid inmatning av föräldrar via knappen "Föräldrar" ovanför centrumpersonen. Om man i stället högerklickar på centrumpersonen och väljer "Far.." eller "Mor..." får man med dubblettkontrollen. Se även mitt första inlägg i den här tråden.

Christer
2016-10-18, 07:52
Registrering av partner har den nya dubblettkontrollen men för föräldrar har vi valt bort det för tillfället pga det var för komplext att utveckla. Men i Skapa-menyn finns fortfarande möjlighet att registrera far resp mor med den inbygda dubllettkontrollen.

pompe
2017-07-03, 01:57
Jag håller med om att dublettkontrollen är bra och till hjälp i mångt, men...
Eftersom jag har mest från Skåne dyker det upp ex v 43 st Anna Nilsdotter och 37 Hanna Nilsdotter i listan när jag försöker skapa en ny dotter Anna. Då hade det varit väldigt bra om listan som visas först sorteras på namn, dvs Anna och Hanna för sig, och vid lika namn på datum istället för individ-id.
Rimligtvis finns det indexet redan för tabellen och ändringen i programkoden borde inte vara alltför genomgripande. Detta i väntan på att dynamisk sortering på valfri kolumn kan införas.

Christer
2017-07-03, 08:26
Vi kommer att ändra så att listan minskar när årtal och ort registreras till kommande betalversion.

pompe
2017-07-12, 14:11
Vi kommer att ändra så att listan minskar när årtal och ort registreras till kommande betalversion.
Liten undran så här i semestertider fulla av släktforskning, när förväntas "kommande betalversion".

Christer
2017-07-14, 17:51
Nästa betalversion har diskuterats häri forum på https://forum.dis.se/vb/showthread.php/3012-N%C3%A4r-kommer-n%C3%A4sta-uppdatering-till-Disgen-2016

margol
2017-07-24, 21:37
Håller med om att dubblettkontrollen är bra, men varför fungerar den inte vid inmatning av faddrar. Måste men först söka bland existerande personer Innan man skapar NY person om jag inte kommer ihåg att personen redan finns. Eller har jag missat något?

Olle_Olsson
2017-07-26, 09:10
I Disgens senaste version, 2016.5 så finns det 2 alternativ för ”lägg till fadder”;
Alt 1; skapa ny person
Alt 2; Sök existerande person
Dubblettkontrollen för ”Fadder” finns ännu inte, men kommer troligen med vid nästa betalversion av Disgen.