handdator

Visa fullständig version : Hur stoppa frågan om uppdatering?



m05143
2016-10-18, 22:30
Jag vill slippa frågan om uppdatering under den närmaste tiden. Hur göra?

DanielBerglund
2016-10-18, 22:48
Det finns inget bekvämt sätt att göra detta tyvärr (vi har det som förbättringsförslag så det kommer i framtiden).

Du får alltså rota i filsystemet. Om du går till C:\Users\dittanvändarnamn\AppData\Local\DIS\Disgen 2016\Updates ligger det nog en exefil där. Den tar du bort. När du sedan känner att du vill uppdatera får du själv hämta från webben.

Principiellt rekommenderar jag inte någon att rota i filsystemet men det är en ganska riskfri operation, förutsatt att man hittar rätt. Biblioteket AppData är normalt dolt i Utforskaren. Det finns goda orsaker till det.

m05143
2016-10-18, 23:05
Tack, då vet jag.
Har 3:an på en annan dator.

Anders Larsson
2016-10-20, 20:23
Hej Sten-Sture och Daniel,

Det finns en inställning om hur ofta kontroll av uppdateringar skall göras och normalt är det var 7 dag. Maxvärdet är 30 så ligger det inom den tiden så är väl det kanske en enklare lösning?

/Anders

m05143
2016-10-23, 22:09
Har satt värdet till 30 (efter att påminnelserna började komma), men får fortfarande förfrågan om jag skall uppdatera.
Anledningen är att jag skall hålla kurs 2 dagar kommande helg och vill inte att 3:ans nyheter skall dyka upp och störa kursen och kursmaterialet.
Gäller bara att hålla fingrarna i styr och inte ha för bråttom.

DanielBerglund
2016-10-23, 22:39
Det beror på att installationsfilen redan är hämtad, men om du tar bort den som jag beskrev försvinner frågan.

Anders, din lösning fungerar men bara om inte installationsfilen redan har hunnit hämtas.

Bertil
2016-10-30, 11:14
Vissa svårighet kan uppstå när du har en version och eleverna en senare version. Då tycker jag att det är lättare att jag alltid har och visar den senaste versionen. Det är det eleverna ser på sina skärmar om de uppdaterat. De som ännu inte uppdaterat förstår att nyheter kommer. Just mellan 3:an och 4:an är det inget som påverkar skärmbilderna.

m05143
2016-10-30, 21:18
Jag plockade bort .exe-filen som Daniel tipsade om. Funkade fint.

m05143
2016-10-30, 21:24
Bertil. Klickar man sig ner i menyerna så ser man olikheterna. Det förvillar eleverna. En del sitter hemma och övar enligt mitt kompendium, då vill jag att det stämmer. Vi hade redan printat en upplaga som vi gärna vill använda först. Sen skall givetvis uppdatera kompendiet.

Bertil
2016-10-31, 20:50
Hej Sten-Sture. Mitt kompendium uppdaterar jag löpande. Vi trycker inte upp ett lager, utan enbart det antal vi behöver för varje tillfället. När jag har en kurs på 8 veckor och det kommer en uppdatering under den perioden får mina elever ett löst blad med de rättelser som har i nästa upplaga. Jag tycker det är bra att eleverna ser samma sak på skärmen som i kompendiet.

m05143
2016-10-31, 22:13
Bertil! Bra att du kan trycka vartefter, men det brukar bli dyrare.

Bertil
2016-10-31, 22:48
Sant. Men vi tycker det är ok ändå, för vårt spiralbundna kompendium.
Vi har samma pris om vi gör 1 eller 25 st i taget. Ska man komma ner riktigt i pris får man trycka många.
Med Disgens uppdateringstakt blir det svårt.