handdator

Visa fullständig version : Återanvändning av källträd, ortsträd, flaggor m.m.



Edgar
2016-10-19, 23:00
Många av oss forskar på andra släktgrenar än ens egen, av ren nyfikenhet eller på uppdrag av andra. De olika forskningarna läggs vanligtvis upp i olika datamappar. Nackdelen med att skapa en ny datamapp är att källträd, ortsträd, flaggor, utskriftsinställningar, inställningar för HTML-export o.s.v. nollställs eller får ett default-värde. Önskemålet är att utöver att skapa en ny, helt tom och nollställd databas skulle man kunna välja att skapa en kopia av en befintlig databas men utan dess personer, alltså tom på personer men med övriga inställningar kvar.

Christer
2016-10-20, 08:35
Jag vill bara kolla omjag förstått dig rätt
Vill du således ersätta programmets "tomma" databas som innehåller orts-och källdatabas, olika mallar samt inställningar och defaultvärden mm med dina tidigare använda i en annan databas?

Christer
2016-10-20, 08:37
En närliggande fråga är hur många som verkligen använder mer än en datamapp.

Edgar
2016-10-20, 10:46
Rätt så. Som det nu är då man skapar en ny datamapp är alla inställningar default "fabriks"-inställningar. Alla egna programinställningar man gjort beträffande skärmutseende, utskrifter, HTML-export etc. är borta och måste göras om. Dessutom är mycket arbete nedlagt på kompletteringar av ortsträdet med byar, torp etc. och man har skapat ett eget källträd. Programinställningarna är som regel önskvärda även för den nya mappen och i många fall är stora delar av de egna orts- och källträden användbara även i den nya mappen. Två eller tre alternativ för att skapa en ny databas vore därför önskvärt: 1) Helt tom databas (fabriksinställningar, som nu); 2) Ny databas med egna programinställningar (inkl. flaggor) kopierade från befintlig databas men återställda/fabriksinställda orts- och källträd; 3) Ny databas som kopia av befintlig databas men inga personer (d.v.s. med egna programinställningar och egna orts- och källträd). Om jag skulle prioritera bland dessa tre skulle jag prioritera nr 1 och nr 3.

Att döma av kommunikation på Facebook-sidan och i detta forum tror jag nog att det är ganska många som använder flera databaser, speciellt de som forskar även åt andra.

Christer
2016-10-20, 10:57
Alternativ 2 är inte så enkelt för användaren att hantera eftersom det finns en hel del potentiella konflikter som måste slösas upp. Dessutom tar det alternativet lite väl mycket av våra knappa utvecklingsresurser.
Utan gå in på hur man gör så finns funktioner i Disgen för att hantera alternativ 3 med ett par handgrepp. Anledningen till att jag inte beskriver tillvägagångssättet här är att den ovane Disgen- och datoranvändaren kan strula till det för sig. Om det finns ett allmänt intresse så kan jag skriva en artikel på webben som beskriver ett par tillvägagångssätt.

Edgar
2016-10-20, 13:44
OK. Jag förstår att alternativ 2 är något komplicerat. Jag antar att din lösning liknande alternativ 3 med existerande Disgen är liknande det jag nämnt i ett inlägg på facebook-sidan: Skapa en kopia av en mapp (måste göras under Windows, ej i Disgen), ge den ett nytt namn, öppna den nya mappen i Disgen, gör en söklista med alla personer och ta bort dem. Men det alternativet vore väl också enkelt att automatisera i ett extraval under skapandet av ny datamapp?

Edgar
2016-10-20, 14:27
Christer:
Jag har tidigare testat "min" workaround på en mindre databas (150 personer) och det funkade bra. Nu har jag också testat på en större databas (drygt 7000 personer) och det gick också bra förutom att borttagningen av alla personer tog en avsevärd tid (ca 20 minuter, klockade ej). Om detta gjordes programmässigt skulle säkert tömningen av databasen gå betydligt snabbare.

Om ni tycker att det är onödigt komplicerat att lägga in den här möjligheten i programmet vore säkert en detaljerad beskrivning av dina workaround mycket välkommen.

Anders Larsson
2016-10-20, 21:18
Hej,

Jag kan inte låta bli att kommentera detta lite.

Jag har forskat i mer än 30 år nu, till mig själv och även en del åt andra. Jag har fått GEDCOM och text-filer med uppgifter med gemensamma anor och de som inte varit det. Jag har alltid lagt allt i samma databas och det ångrar jag inte. I början använde jag flockar (av tvång först, men frivilligt därefter) men eftersom de olika flockarna har fått ett nätverk av kopplingar, så har även flockarna tappat sin mening. De personer som hör samman hör samman och de som inte gör det gör det inte. Jag har till och med små tre personers "familjer" (Födda), två personers (Vigda) och ett antal helt orelaterade (Döda) personer i min genomgång av Stora Råby församlings alla invånare före 1800 (och de flesta även därefter).

Finessen har varit att jag ofta helt oväntat hittat kopplingar mellan mina olika projekt och min egen forskning som jag inte kunde föreställa mig skulle finnas. Jag ser därför inte någon anledning eller fördel att dela upp min forskning så att jag inte har full översikt över allt och alla, alltid, i min enda databas. Jag har även en del släktgrenar som visat sig vara fel ett sammanhang men som kommit till glädje igen i ett annat. Alltså raderar jag aldrig något jag forskat fram även om hypotesen eller länken brast. Jag har till och med lyckats koppla ihop två amerikaner med svenska rötter där jag träffat den ena endast en gång och kollade lite på hans rötter när jag kom hem. Den andra hittade mina uppgifter på Disbyt och så var kontakten gjord, till bådas stora förvåning och glädje.

Vad jag menar är att det nog är bättre att försöka lägga tillsamman data än att hålla det isär. Med dagens datorer så söker man lätt igenom även mina stora mängder data på så kort tid att man inte hinner blinka. Utskrifterna baseras ju på relationerna och ibland blir även jag förvånad när jag kopplat ihop personer som jag inte visste eller tänkt på att de ingick i denna familjen.

Det jag skulle vilja få hjälp med är att "importera" och "exportera" valda delar i ortsträdet som t.ex. Usa's alla stater med county och township, Norges Fylken, Danmarks amt, Svenska städers roteindelning med kvarter och så vidare. Det hade varit fantastiskt om vi alla kunde dela med oss när man lagt ner ett stort jobb på att registrera det.

Släktforskning är ett nät som inte har några begränsningar och aldrig tar slut.

/Anders

C-J Gustafsson
2016-10-20, 22:49
Jag tycker den funktion att exportera och importera ortträd eller delar av ortträd är en mycket bra funktion.
Där kan man importera sina egna tilläggg i en annan mapp.

Jag har haft nytta av funktionen efter att ha lagt in gårdsnamnen på Gotlands församlingar.

Skulle en motsvarande funktion för källträdet vara möjlig?

Edgar
2016-10-20, 23:08
->Anders Larsson
Du har helt rätt. Man skall inte skapa nya databaser/datamappar i onödan. Men det finns dock emellanåt relevanta skäl till att skapa en ny databas och då är det synd, som funktionen nu är utformad, att behöva göra om alla personliga programinställningar man gjort, inklusive orts- och källträd.

Torgny Larsson
2016-10-20, 23:22
Alternativ 3, alltså att skapa en ny datamapp med samma inställningar, källor och orter kan väl vara lätt att skapa. Kopiera befintlig datamapp i Disgen 2016 till en ny datamapp med nytt namn. Lägg till denna nya datamapp i Disgen 2016, gör en söklista med samtliga personer, markera alla, och radera dem alla med ett kommando. Resultat. En tom datamapp med alla inställningar, orter och källor.

Edgar
2016-10-21, 07:14
Ja, det fungerar så. Det är så jag gjort. Se mina tidigare inlägg i den här tråden och på facebook-sidan. Den nackdel jag sett med det sättet är att vid stora databaser tar tömningen lång tid (exempel 7000 personer >20 minuter). Tänkte att om man gjorde tömningen programmässigt borde det gå snabbare och implementeringen kanske inte är så komplicerad. Men det är ingen prioriterad sak.

För att komma runt problemet med tömningstiden, har jag lagt upp en speciell databas med mina programinställningar och orts- och källträd men utan personer. När jag behöver en ny databas gör jag en kopia av den tomma databasen och arbetar med den. Här kan man naturligtvis lägga upp flera egna mallar med tomma databaser, t.ex. en med och en utan orts- och källträd, en med och en utan flaggor o.s.v. Den nya mapphanteringen i Dg16 underlättar detta. Men det kräver en viss datorvana.

Sigborg
2016-10-27, 18:19
Låter fantastiskt! Måste jag lära mig. Jag har jobbat med olika datamappar och tvingats lägga upp nya källträd. Jag har lagt ner jättemycket tid på att förhandsskapa källträd från kyrkbööckerna. Det är mycket bekvämt att källorna i detalj redan är inmatade. Men att börja om från början och göra detsamma i ny datamapp har burit mig emot. Det här måste jag prova.

Christer
2016-10-28, 08:01
Om man vänder sig till användare som är mindre datorvana och obekväm med utforskaren så rekommenderar jag att använda de möjligheter som Disgen erbjuder. Nämligen att skapa en säkerhetskopia av utgångsdatamappen och sedan läsa in den i en ny tom datamapp.

Men tänk på vad du tar med i säkerhetskopian (första fönstret i skapa säkerhetskopia). Det ger en möjlighet som inte finns när du kopierar en datamapp.

Edgar
2016-10-28, 09:08
OK. Det tänkte jag inte på. Det är definitivt mer användarvänligt. Proceduren skulle då bli:

Gör en säkerhetskopia av den databas vars inställningar och orts- och källträd du vill återanvända (kolla i första fönstret längst ned vad du vill och inte vill ha med).
Gör en ny databas från Disgens "Hantera datamappar...". Ge den ett lämpligt namn.
Läs in den säkerhetskopia du nyss gjorde.
Gör en söklista med alla personer och ta bort dem från databasen.
Om du inte räknar med att skapa fler nya databaser, kan du nu använda den här "tomma" databasen direkt i ditt nya projekt.

Om du vill använda den här "tomma" databasen som mall för framtida nya databaser:
Gör en säkerhetskopia av den nu "tomma" databasen.
När du vill skapa en ny databas och i den behålla de gamla inställningarna:
Skapa en ny databas från Disgens "Hantera datamappar...". Ge den ett lämpligt namn.
Läs sedan in säkerhetskopian av den "tomma" databasen, som innehåller dina inställningar och orts- och källträd.

Edgar
2016-10-28, 09:34
Det här sättet att skapa en helt egen start av en ny databas eller en mall för framtida nya databaser är naturligtvis mer flexibelt än vad som skulle kunna åstadkommas med nya programfunktioner i Disgen. Här kan man även få med t.ex. återanvändbara bilder, egna HTML-mallar etc., alternativ som det skulle bli för komplicerat att inkludera som nya funktioner i Disgen.

Sigborg
2016-10-28, 10:43
Tack! jag testar övningsdatamappar med inmatade källträd och har kommit till "Gör en söklista med alla personer och ta bort dem..." Trycker på Sök - Personer- sen förstår jag inte längre. Hur hittar jag alla inlagda personer i den datamappen?

Torgny Larsson
2016-10-28, 11:15
Kikaren: Nollställ sökvillkor - tryck SÖK, så får du alla.
Med Ctrl-A markerar du alla, Högerklick och välj "Radera markerade personer" (längst ner).

Men gör inte detta i din skarpa datamapp.

Och ni som inte förstår det här med datamappar, skall inte prova ovanstående.

Sigborg
2016-10-28, 11:26
Tack Torgny! Det funkar! :-) Jag har skapat övningsdatamappar fler stycken och gett dem lite olika fantasinamn. Sen övar jag fritt fram och tillbaka med dem. Vågar inte använda min egen seriösa datamapp. Snart vågar jag göra detsamma i min egen släktforskningsdatamapp. ;-)

Torgny Larsson
2016-10-28, 15:08
Här kan man läsa lite mera om att arbeta med flera datamappar:
www.dis.se/hantera-datamappar (https://www.dis.se/hantera-datamappar)