handdator

Visa fullständig version : Använda gamla personidentiteter som nya personidentiteter (nummer)



Tore Nygaard
2016-10-25, 10:00
Har man enbart flock 0 borde det vara möjligt att använda de gamla personidentiteterna som nya personidentiteter!
Från beskrivning:
”Flockar försvinner men bara till namnet. De blir flaggor istället för flockar. Du kan välja att ”behålla flocknamnet till flaggorna. Nu kan du dessutom ge en eller flera individer flera flagg-”(flock-) tillhörigheter, utan att det behöver bli dubbletter. Du som aldrig använt flockar har ”en flock 0 (noll).
”Alla personer får nya personidentiteter (nummer), vill du behålla och ha tillgång till de gamla ”personidentiteterna kan du vid kopieringen markera detta.
Jag har använd Disgen i många år och har många kopplingar till tidigare personidentitetsnummer på mina släktssidor (HTML).
Det måste väl vara möjligt att låta dessa bli identiska med de nya personidentiteter när man inte har använd flockar (flock 0).
Att enbart behålla de gamla personidentiteterna som referens är ingen lösning för mig.
Stannar nog kvar i Disgen 8 tills vidare. En konvertering blir mycket tidkrävande utan att jag får någon nytta av denna konvertering.

Edgar
2016-10-25, 11:57
Detta ämne har diskuterats ingående tidigare i detta forum. Se bl.a. https://forum.dis.se/vb/showthread.php/2303-ID-nummer-i-Disgen-2016

Edgar
2016-10-25, 13:01
För att till slut kunna använda Dg2016 på allvar (har trots en del nackdelar ändå en del fördelar jämfört med Dg8) har jag bitit i det sura äpplet, satt mig ned några dagar och ändrat länkarna (ett par hundra) i mina egna web-filer. Jag tog med de gamla individnumren (flock:individ) vid konverteringen från Dg8. Sedan öppnade jag mina egna html-filer i min html-redigerare samtidigt som jag hade Dg2016 öppen på en annan del av skärmen. För varje länk i mina egna html-filer kunde jag av länknamnet tolka det gamla id-numret (hade inga flockar, bara flock 0), med hjälp av sökfunktionen i Dg2016 leta reda på personen med det gamla id-numret, där få det nya individnumret och ändra länken till det nya individnumret. Där är det dock ytterligare en skillnad mellan Dg8 och Dg2016. I Dg8 är mappstrukturen 000/0000/000 medan i Dg 2016 är den 000/000/000. Individnumrets 1000-tal ligger i mappnivå 2 och där har Dg8 4 siffror medan Dg2016 har 3. Man måste alltså även ta bort en inledande nolla länkens mappnivå 2. Det tog ett tag att ändra men nu är det gjort. Men jag hoppas verkligen att individnumren inte ändras igen vid någon uppdatering.

m04041
2016-10-25, 20:12
Den stora fördelen för mig med disgen2016 är den nya databasen. Jag har också ett antal filer kopplade med den gamla identiteten, men eftersom jag är programmerare (fd) så skrev jag ett program som konverterade alla filnamnen, eftersom den nya databasen är sqlite och lätt går att läsa, och där finns både nya och gamla identiteten. Jag har helt skrivit om min hemsida, med den nya databasen som grund, utan att behöva gå över gedcom-utdrag.