handdator

Visa fullständig version : Problem att installera version 4



lelle
2016-10-27, 17:57
Kan inte installera version 4 efter guiden c:\Program Files (x86) \Dis\Disgen för jag upp felmeddelande enligt bild
Vad göra?

Christina
2016-10-27, 18:41
Testa att stänga av Disgen innan du startar exe-filen

dis36338
2016-10-28, 12:15
Jag får också upp samma meddelande. Jag ignorerar meddelandet och fortsätter. Då kommer följande felmeddelande upp i ordningen
\DisgenSqliteDb.dll
\DisgenSqliteUpdater.dll
\Disgen2016\Gtrans32.dll
\Disgen2016\VBHP32.DLL
\Disgen2016\disgen.chm
\Disgen2016\libeay32.dll
\Disgen2016\sqlite3.dll
\Disgen2016\ssleay32.dll

Efter start kommer det upp en Inforuta med texten:
Den datamapp som Disgen använde senast är låst just nu. Troligen kör du redan Disgen med den datamappen. Avsluta eller välj en annan datamapp.
???

/Göran

Torgny Larsson
2016-10-28, 16:04
Göran! Nu blir detta lite väl tekniskt, men...
1) Meddelandet kommer för att du redan har Disgen 2016 igång i en instans.
2) Den senare delen av ditt inlägg kommer alltid upp när man försöker ladda Disgen 2016 en andra gång när man redan har det igång. Det visar också på att du hade Disgen igång när du ville uppdatera.

När du får den sista frågan, om du då väljer en annan datamapp, så kan du jobba med två olika datamappar parallellt.
Du kan alltså starta Disgen 2016 två gånger, och arbeta med två olika datamappar.

Här kan man läsa mera om att arbeta med flera datamappar:
www.dis.se/hantera-datamappar (https://www.dis.se/hantera-datamappar)

Sigan
2016-10-28, 18:08
Stäng av virusprogrammet.

Hälsning Sigvard

Torgny Larsson
2016-10-28, 18:35
Stäng av virusprogrammet.

Hälsning Sigvard
Har INGET med virusprogrammet att göra!!!
Man kan inte uppdatera Disgen när programmet är igång.

DanielBerglund
2016-10-28, 21:32
Jag får också upp samma meddelande. Jag ignorerar meddelandet och fortsätter. Då kommer följande felmeddelande upp i ordningen
\DisgenSqliteDb.dll
\DisgenSqliteUpdater.dll

Hoppsan, då blev inte alla filerna kopierade och det kan ge märkliga fel längre fram. Kör installationsprogrammet på nytt så bör det lösa sig.

Phryxe
2016-11-01, 08:29
Undrar varför mitt Disgen 2016.3 inte uppdateras till 2016.4!? Tittade på inställningarna och Disgen kollade senast 2016-10-30 om där fanns en uppdatering, men hittar ingen uppdateringsfil i Updates eller PendingUpdates under AppData. Jag prövade nu att trycka knappen Sökning efter uppdateringar vid nästa start av Disgen, men det verkar inte göra nån skillnad trots några omstarter. Vad menas med Nummer på uppdateringsindex: 61?

Edgar
2016-11-01, 09:02
Samma här. Har sökning efter uppdatering inställd på 1 dag. Senaste automatiska sökning var 2016-10-31 kl 16:21. Kollat med "Sök uppdatering vid nästa start" nu på morgonen, även det utan resultat. Version 4 har varit ute så länge nu att automatiken borde ha hittat den. Även jag har värdet 61 på uppdateringsindex.

DanielBerglund
2016-11-01, 13:55
Den ligger ännu inte utlagd för automatisk uppdatering. Vill man ha 2016.4 just idag får man hämta själv.

Uppdateringsindexet är helt enkelt upplagan på den textfil som styr nedladdningen. Om den upplaga som finns nedladdad är mindre än den som finns tillgänglig på webben, hämtas den nya indexfilen och används av nedladdningslogiken (som ligger i dgstart).

Edgar
2016-11-01, 20:03
Det förklarar saken.

Sigborg
2016-11-05, 01:01
Konvertering till 16 -fel i loggfilen- åtgärd?

Nu har jag konverterat ett flertal gånger till 16. I loggfilen finns fel som jag bör kontrollera. Jag har åtgärdat de flesta som visas med röd text. Men nu har jag kvar några rader med röd text som visas i loggfilen och det gäller bilder. I texten står det Bildfilen "C: \usersInga Berfors\Documents\dg82data\Pictures\.............. ..........." som används i en bildnotis saknas." Även F:.\DC.IM\100_FUJI\..........." som används i en bildnotis saknas."
Hur gör jag för att åtgärda detta så att den röda texten försvinner i loggfilen?

För övrigt har det varit ett ypperligt tillfälle att granska sin egen forskning och åtgärda olika stavfel mm för att börja på ny kula i 16. Det har varit jättebra.

Edgar
2016-11-05, 09:11
Felmeddelandet beror på att det finns bildnotiser som är kopplade till de bildfiler, som anges i loggfilen. Konverteringsprogrammet hittar helt enkelt inte dessa bildfiler så att de kan föras över. Orsaken kan vara att bildfilernas namn är ändrat, att bildfilerna har flyttats till en annan mapp eller att de är borttagna. Bildfilen som börjar "C:\..." har legat på den ordinarie hårddisken men den andra, med bokstaven F:\.., ser ut att ha legat på en annan hårddisk eller t.ex. ett USB-minne, som är bortkopplat.

Om du tänker gå över helt till Dg16 och inte använda Dg8 mer, kan du åtgärda felet i Dg16. Om du däremot tänker använda Dg8 ett tag till och sedan konvertera på nytt, bör du åtgärda felet i Dg8 före en ny konvertering. Felavhjälpningen är likadan i båda fallen.

Utifrån de bildfilsnamn som står i loggen, måste du försöka hitta den eller de personer som kan ha en bildnotis med den bilden. Om bildnotisen skall vara kvar, måste du hitta bildfilens nya mapp eller nya filnamn och lägga in det namnet i bildnotisen. Om bilden inte skall vara kvar, tar du bort bildnotisen.

Ett praktiskt tips för framtiden är att kopiera de bilder, som skall vara med i Disgen, till undermappen DgPic i Disgens datamapp innan de läggs in i en bildnotis. På så sätt kommer även bilderna med vid säkerhetskopieringen.

Sigborg
2016-11-06, 16:28
Tack Edgar! Då går jag i dag över till Dg 16 och åtgärdar felet där.

secast
2016-11-18, 11:56
Jag har svarat på en fråga i FB gruppen"Jag gillar Disgen". Det gäller auto uppdatering av version 2016.4. Det vittnas från flera användare att denna funktionalitet inte fungerar. Det vore bra med ett korrekt och auktoritativt besked om vad som gäller i dagsläget vid automatisk uppdatering. Daniel skrev den 1.11 att den ännu inte är utlagd. Varför?

DanielBerglund
2016-11-18, 12:23
2016.4 är utlagd sedan ett par veckor. Om automatiken inte fungerar i vissa fall måste det felsökas på maskinen ifråga. Tyvärr har vi inte så mycket loggfiler att begära in - det kanske vi lägger till i framtiden för att kunna felsöka enklare. Vi använder den inbyggda funktionen för nedladdning i bakgrunden i Windows (BITS).

Enklaste lösningen är att de som vill ha senaste versionen och inte har fått den med automatik (eller inte vill vänta) hämtar den själva på webben.

Phryxe
2016-11-19, 16:12
Konstaterar också att automatisk uppgradering inte fungerar. Tjänsten Background Intelligent Transfer Service är igång på autostart. Använder F-secure SAFE, men ser inte att det har blockerat nånting som rör DIS.

DanielBerglund
2016-12-13, 00:22
Jag upptäckte för ett tag sedan att jag hade gjort fel i uppdateringsindexet och använt fel slags checksumma. Därmed har förmodligen alla Disgen-instanser "därute" laddat ner 2016.4 men omedelbart tagit bort den eftersom den ansågs trasig.

Eftersom vi har 2016.5 på väg ut (finns nu att hämta på den nya senaste-sidan (https://www.dis.se/disgen-senaste-version)) rättar jag inte detta utan det får bli så att 2016.5 blir nästa automatiska uppdatering, troligen framåt jul.