handdator

Visa fullständig version : Möjligen allvarligt fel vid export/import via XML



Edgar
2016-10-30, 22:23
Jag har en stor databas där det utöver min släkt även finns ett flertal andra släkter från samma trakt. Nu ville jag skapa en datamapp med enbart min släkt för att jobba litet annorlunda med den. För att göra det byggde jag min egen antavla, gjorde en söklista från antavlan, utökade söklistan med partner och barn. Den söklistan exporterade jag sedan till XML. Gjorde sedan en ny datamapp och importerade XML-filen till den nya datamappen. Allt såg ut att ha gått bra, alla personer såg ut att finnas där men när jag börjat jobba med den nya mappen upptäckte jag till min fasa att flyttningsnotiserna såg konstiga ut. Något var fel!

Jag använder konsekvent flyttningsnotisen med en "Från ort" och en "Till ort" och om möjligt en källa för var och en av dem. Det visade sig nu att i den importerade versionen finns ingen "Till ort" utan bara en "Från ort" och till råga på allt är den "Från-orten" den ort som var "Till-ort" i originalet. Där jag i originalet har "Flyttade från A till B" står i den importerade databasen "Flyttade från B" och inget mer. De båda källorna är korrekt överförda. Se exempel i bifogade bilder, den vänstra är originalet (den exporterade databasen) och den högra den importerade versionen.

Om detta nu inte är specifikt för mig, så är det väl ganska allvarligt.

Torgny Larsson
2016-10-30, 22:46
Hej! Det stämmer - jag får samma fel. Felrapporteras omgående.

Edgar
2016-10-31, 06:51
Bra jobbat!

Edgar
2016-12-20, 08:26
Korrigerat i version 5.
Bra jobbat! Tack för det!