handdator

Visa fullständig version : Fönster



Guilem
2016-11-02, 22:50
Man har en familjeöversikt uppe och gör en sökning på en person med samma namn för att se om man kanske har en dublett. En söklista kommer och den familjeöversikt man hade uppe ersätts av första personen i söklistan. Jag vet att man kan öppna ett nytt fönster och göra sökningen där, men jag vill själv bestämma när ett fönster ska stängas.

Olle_Olsson
2016-11-03, 23:22
Söklistan sorterar personerna i ID-nummer-ordning.
Och ”blippen” stannar på den första personen, d.v.s. den med lägsta ID-numret.
Söklistan kan stuvas om, med att klicka på rubriken, ex-vis ”Född”.

Om du söker dubbletter, är det lättaste att gå in under ”SÖK” och sen ”Sök efter dubbletter”. Se även https://www.dis.se/kontroll-dubblett

Guilem
2016-11-05, 13:54
Tack för svar. Problemet är inte att välja person i söklistan, utan att när jag väljer en person, så stängs den famileöversikt jag redan hade uppe. Jag anser att man själv ska stänga fönstren inte att programmet gör det.
Beträffande dublettsökningen, så är den inte särskilt bra. Man kan ha två personer med samma förnamn och efternamn och dublettsökningen hittar det inte. Däremot hittar den gärna syskon med olika namn och födelseår.

Torgny Larsson
2016-11-05, 14:33
En funktion som delvis fanns i 8.2d, men som utvecklats ytterligare i Disgen 2016, är fönstergrupper. Det känns säkert ovant för många, men i Disgen 2016 har man mycket nytta av att lära sig att arbeta med flera fönstergrupper.
Det finns beskrivet i den inbyggda hjälpen, och på ett annat sätt i handledningen.

Det finns sex olika slags fönster: Familjeöversikt, Personöversikt, Relationsöversikt, Söklista, Byggd tavla och Karta. Varje fönster visar varsin vy av det inmatade materialet, och en fönstergrupp kan innehålla en av varje typ av fönster.
Avsikten är att de olika fönstren i en fönstergrupp skall avse en person, och synkroniseras efterhand som markerad person ändras. T.ex. om man markerar en person i söklistan ändras famileöversikt och personöversikt samtidigt.

Guilem
2016-11-05, 15:12
Tack för svaret. Nu är det glasklart!