handdator

Visa fullständig version : Färg på familjeöversikten



43898
2016-11-10, 15:41
Den blå färgen på familjeöversikten är inte bra för oss som har lite nedsatt syn: Var kan jag ändra den?
Texten går att ändra.

Torgny Larsson
2016-11-10, 21:32
Vad jag vet går det inte att ändra färgen på rutorna i Översiktena i Disgen 2016.

43898
2016-11-10, 22:05
Det gick i Disgen 8.2,. varför ändra en sådan funktion, det verkar dåligt

Christer
2016-11-11, 08:28
För att minska på utvecklings- och underhållsarbete har vi begränsat en del inställningsmöjligheter. Å andra sidan håller vi på att titta på ett tydligt tema som ska kunna för synsvaga.
Men kan du förklara vilken betydelse den ljusa blå bakgrundsfärgen med svart text har för påverkan i familjeöversikten. Är inte textens storlek viktigare? Eller är det något annat fönster dutänker på?

43898
2016-11-11, 15:12
Hej Tack för svaren. Har just nu haft problem med programmet så jag har raderat och därmed fått problem med återinstallation. Återkommer när jag är igång igen. Jag tror kontrasten mellan svart o ljusblått blir för dåligt, man kunde valt vit färg istället för blå.
Återkommer när jag kan ändra text storleken.

43898
2016-11-11, 16:11
Ändrar jag textstorlek och lägger på fet så blir det bra.

Hans-Peter
2016-11-12, 10:57
Hej Christer!

Som jag tidigare har skrivit till dig, är det även problem i personöversikten.

I Familjeöversikten kan man som bekant ändra färg och typsnitt i vald/ej vald ruta, men tillsynes slår det inte genom i personöversiktens levnadsbeskrivning t.ex.

Där har man fortfarande väldigt liten skillnad mellan den valda rutans svagt rosa färg och den ej valda rutans vita färg.

Trots det faktum att jag har fullt normalt syn med glasögon enligt ögonläkaren, har jag ganska ofta svårighet att se vilken ruta som är markerat.

Någon form av skillnad, antingen en kraftigare färg på den valda rutan eller ett annat typsnitt skulle underlätta mycket.

Christer
2016-11-14, 09:33
Jag fick kalla in min kollega i rummet intill för att hjälpa mig med färgerna. Hon kunde konstatera att färgerna på den markerade notisen skiljde sig lite åt mellan skärmarna (som jag själv sett tidigare). Den gula färgen är gul på min externa skärm och tydligen lätt rosa på den bärbara. Och beroende på skärmens vinkling blir konstrasten olika bra eller dålig.

Hans-Peter
2016-11-14, 11:36
Hej Christer!

Det verkar som du har prickat in problemet, sedan fattas "bara" en lösning på detta problem.

Faktum är ju att väldigt många av våra medlemmar använder bärbara datorer, precis som jag gör, jag hev den sista stationära dator ut för 10 år sedan när den hade stått och samlat damm ett par år.

En stor skärm är något jag drömmar om, men det stupar på bl.a. plats att ha den vid min arbetsplats.

Jag fortsätter alltså med min bärbara med 15,6" skärm.

Men åter till problemet: Går det i en framtida uppdatering att antingen ändra färgschemat för Disgen 2016 eller på annat sätt tydliggöra den notis som är markerat?