handdator

Visa fullständig version : Ange lösenord



MormorC
2016-11-15, 19:54
Går det att spara lösenordet för inloggning till Disbyt? Som det nu är måste jag ange det varje gång jag gör en sökning. Tidigare var det automatisk inloggning. Känns lite störigt.
Jag har W10 och Edge.

DanielBerglund
2016-11-15, 22:06
På serversidan är det ingen skillnad, så det går på samma sätt som förr. Men Edge har kanske bestämt sig för att minnas något dumt i ditt fall. Prova att radera alla lösenord, eller bara det eller dem som gäller disbyt.dis.se - se denna sida: http://www.tenforums.com/tutorials/8489-microsoft-edge-saved-passwords-manage-windows-10-a.html (på engelska - vet inte på rak arm om det finns någon svensk sida som visar hur man gör.)

MormorC
2016-11-16, 12:51
Jag försökte med din föreslagna åtgärd men "disbyt.dis.se" finna inte med i listan över sparade lösenord. Nu blir min fråga hur lägger jag till det?

MormorC
2016-11-16, 13:06
Vill bara säga att nu har jag fått det att fungera! Vet inte hur men nu loggar jag in utan att ange lösenord. Datorer lever ett eget liv!

MormorC
2016-11-16, 15:32
Alltså, nu blir jag lite förvirrad. Jag stängde ner datorn och när jag nu skulle gå in på DISBYT igen fick jag logga in igen. Det verkar inte som om datorn sparar mitt lösenord. Testade med ett nytt lösenord men det ser syns inte i listan över "Hantera mina sparade lösenord".

DanielBerglund
2016-11-16, 17:29
Jag tittade lite närmare och tydligen är det så att Edge inte vill spara lösenord som skickas i samband med s.k. basic authentication - och det är faktiskt en ändring som är gjord på serversidan. Däremot kan Internet Explorer det och den finns ju kvar på din dator, så tills vidare kan du använda den (eller Firefox, eller Chrome).

Ändringen på servern gjorde jag för att få en bättre hantering av lösenord på våra olika servrar, men jag får väl se om det går att ändra tillbaka. Även om jag kan tycka att Edge är ganska fånig i det här avseendet.

MormorC
2016-11-16, 17:58
Tack för ditt svar! Då vet jag vad det beror på och hur jag ska hantera det. Jag kör med IE i stället.

GöranC
2016-11-17, 08:51
Jag har samma irriterande "fel" så, Daniel, det vore nog bra om du kunde tillfredsställa Edge idéer. Edge kommer väl på sikt att konkurrera ut IE.

Christer
2016-11-17, 10:57
Eller också så kommer Chrome eller någon annan webbläsare att ta över .........
Ni minns väl vad som hände med Netscape i slutet av förra milleniet.

DanielBerglund
2016-11-17, 15:02
Jag tittade på gamla disbyt-servern och ser att jag mindes fel. Vi använde "Basic authentication" där också. Det kan vi heller inte ändra utan att stänga ute medlemmar i DIS-Norge och DIS-Danmark från Disbyt.

Men jag tror jag hittade hur man gör: gå till kontrollpanelen och vidare till Internet Options (Internetalternativ blir det väl på svenska men jag har engelsk windows på den här datorn). Ta fliken Security och markera Trusted sites (gröna bocken). Klicka på knappen Sites. Skriv in https://disbyt.dis.se och klicka på Add. Stängstängstäng och prova igen med Edge.

"I'm a bit on edge today."

DanielBerglund
2016-11-17, 15:11
Här är en bild.

MormorC
2016-11-17, 18:57
Tack DanielBerglund! Nu har jag gjort din föreslagna ändring och nu FUNGERAR det! Så skönt att slippa logga in varje gång.