handdator

Visa fullständig version : Lägga till ett barn



PatrickJohnson
2016-12-05, 15:55
Jag har märkt att det ibland blir lite konstigt när jag ska lägga till ett barn. Eftersom det är det första barnet i familjen så torde det stå Son eller Dotter och inte Bror eller Syster, se bifogad skärmdump
Någon annan som noterat detta?

Hans-Peter
2016-12-05, 16:35
Hej!

För det första kan i alla fall jag inget se på din skärmdump, utöver att du har en familj med relationen/giftet markerat och så bör det ganska riktigt stå son/dotter. Men jag kan som sagt inte se vad det står på din skärmdump.

Sedan till din fråga. Nej jag har i alla fall aldrig sett annat än det som skall stå, alltså son/dotter om det är första barnet och bror/syster om det är nästa barn i skaran och sista barnet är markerat.

Edgar
2016-12-05, 19:20
Detta har diskuterats tidigare. Se https://forum.dis.se/vb/showthread.php/2359-Bror-Syster?p=10930#post10930
Den diskussionen var väl i princip avslutad, men jag irriterar mig ändå fortfarande på detta varje gång jag lägger in ett nytt barn.

Tyvärr har det blivit litet konstigt i Dg2016 därför att en del tycker att om man har ett barn markerat, lägger man till en bror eller syster och det verkar ju också logiskt. Men då har man glömt bort att familjeöversikten i sin helhet gäller centrumpersonen och dennes relationer. De nya kopplingar som görs, görs till centrumpersonen eller dennes relationer. Ett barn kan inte kopplas till ett annat barn som bror eller syster utan kopplas alltid till en föräldrarelation som son eller dotter. Därför är det logiskt att benämningen i de knapparna stämmer med den koppling som görs, d.v.s. son eller dotter till föräldrarelationen, inte som bror eller syster till ett annat barn. Barn är syskon därför att de har kopplingar till samma föräldrarelation, inte för att de har kopplingar till varandra. Ett exempel på inkonsekvensen är t.ex. att om man har sista barnet markerat och klickar på knappen "Relation", skapas mycket riktigt en ny relation till centrumpersonen, inte en ny relation till det markerade barnet.

PatrickJohnson
2016-12-05, 19:33
Hans-Peter nu kan du nog se bilden bättre

Christer
2016-12-06, 08:05
Patrick, vi är ett par personer som också noterat det. Men tyvärr har vi int hitta vägen att återskapa det. Om du kan, vill jag vet hur.

PatrickJohnson
2016-12-06, 08:49
Christer, jag ska här försöka återge hur jag tror att problemet uppstod.

1. Centrumperson moder X som har en son Y med fader okänd, UÄ notis
2. Moder X gift med man Z
3. Det visar sig att mannen Z är far till sonen Y
4. Jag flyttar sonen Y till giftet mellan moder X och fader Z
5. Jag kopplar bort fader okänd och UÄ notisen
6. Det visar sig att mannen Z har ett UÄ barn dottern W med moder U
7. Dottern W gifter sig med Q och det är när jag ska lägga till ett barn till W och Q som felet visar sig.

Hoppas att jag har förklarat så det blir förståligt

Torgny Larsson
2016-12-06, 12:39
Hej. Jag har inte kunnat återskapa felet, dvs. att det skulle stå Bror och Syster på knapparna, när man markerar relationen.

PatrickJohnson
2016-12-06, 13:07
Torgny, jag försöker förtydliga, om man utgår från skärmdumpen så är centrumpersonen på bilden U och mannen Z och jag skulle lägga till dottern W (se punkt 6 ovan)
Som sagt så är jag inte säker på vad som gjorde att felet uppstod, men jag hade utfört ovan nämnda åtgärder när jag upptäckte felet.

Hans-Peter
2016-12-06, 14:23
Tack Patrick.

Men det ändrar inget, jag har aldrig sett det felet, så för mig är det ett stort frågetecken hur det har uppkommit för dig.

Torgny Larsson
2016-12-06, 14:39
Jag tycker inte det stämmer att bilden skulle visa kvinnan U och mannen Z, för i bilden är de gifta, och du sade tidigare att deras barn W var UÄ?

Edgar
2016-12-06, 14:52
Patrick...
Vad händer om du i din skärmdump klickar på knappen "Syster" för att lägga in W?

Christer
2016-12-06, 15:15
Jag har också sett det en gång men kan inte återskapa det. Men såvitt jag vet är det bara ett skönhetsfel som inte påverkar funktionen.

PatrickJohnson
2016-12-06, 15:56
Torgny, det gick lite för fort jag glömde ett steg det är när W gifter sig med Q och jag skulle lägga till ett barn till dem som felet visade sig. Jag håller med Christer om att det är ett skönhetsfel men det kan skapa myror i huvudet på nya användare som följer manualen och inte alls får det hela att stämma. Som tur är så verkar felet inte uppstå speciellt frekvent.