handdator

Visa fullständig version : Dubbletter – ta bort och koppla ihop personer - gör så här



Olle_Olsson
2016-12-07, 21:16
Eftersom mitt släktforskande sker i ”perioder”, så kommer jag inte ihåg hur man skulle göra om man får dubbletter, utan jag måste ”läsa på” varje gång.

Därför har jag gjort en skrift som behandlar detta att söka efter dubbletter och sen åtgärda dubbletterna, och som jag gärna delar med mig.

//Olle Olsson

Roffe
2016-12-07, 22:56
Hej Olle Olsson, tack för ditt snabba svar. Har läst igenom din guide för att ta bort dubbletter, ska nu försöka använda den på mina dubbletter så får vi se hur det går. Återkommer med svar när jag har testat det.
Återigen tack Olle för din guide.
Hälsningar Roffe

31581
2017-10-26, 14:18
Olle skriver inte varför han vill ha kvar dubletten och inte raderar den direkt. Det är mycket enklare. Han missar också att förklara varför barnen krachar om man skall flytta på dom. I hans exempel fanns ju två barn (dubletter) i den ena familjen och tre barn (varav två var dubletter) i den andra familjen. Om det nu varit så att det varit unika barn skulle ju två av dem förts över till den familjen med tre barn (totalt fem alltså). det är då programmet krachar. Vet någon varför??

Edgar
2017-10-26, 15:42
Detta är ett känt fel i Dg2016. Det uppträder om man har Windows-förstoring aktiverad på skärmen. Programmet kraschar om man flyttar ett barn nedåt i barnaskaran. Flytta de andra barnen uppåt i stället. Förhoppningsvis är detta åtgärdat i nästa uppdatering. Se bl.a. https://forum.dis.se/vb/showthread.php/2765-sortera-barn.

Christer
2017-10-27, 08:15
För mig är det självklart att inte bara ta bort en dubblett. Eftersom de båda personerna kan ha olika notiser och relationer så är det klokt att först titta vilken som ska behållas och sedan kopiera över notiser och flytta ev relationer.

31581
2018-03-02, 09:33
Om man vill kolla relationer och notiser INNAN man flyttar och raderar är en smaksak. Problemet kracher verkar ha förvärrats. Jag blev tvungen att skaffa en ny dator efter att ha hällt kaffe i min gamla (vissa gör ju vad som helst för att få en ny dator). I den gamla hade jag Win 10 och i den nya är Win 10 (vilka versioner det är vet jag inte). NU KRACHAR PROGRAMMET INTE BARA NÄR MAN FLYTTAR BARNEN NERÅT UTAN LITE HUR SOM HELST. Efter att ha startat om programmet fuyra (4) gånger för att flytta över ett barn MED familj och provat olika "smarta" sätt att lura programmet att acceptera flytten gick det äntligen men jag vet inte varför??
Att ha ett sådant här fel så länge som Disgen haft det är inte acceptabelt. Min dator är inställd standard som WINDOWS FÖRESLÅR. Varför skall Disgen inte fungera då?
Hur kan det komma sig att DIS fortfarande säljer programmet till intet ont anande kunder?
Hur kan det komma sig att DIS olika regionföreningar håller på med "roadshows" och presenterar Disgen som svaret på våra våta släktforskardrömmar?
NÄR SKALL NUVARANDE BUGGAR I PROGRAMMET FIXAS??
JAG är innerligt trött på programmet och söker bara ett sätt att föra över matarialet till ett annat program eller TILLBAKA till Duisgen 8.2 utan tappa bort noteringarna. DET GÅR JU INTE ATT ÅNGRA KONVERTERINGEN OCH ÅTERGÅ TILL DISGEN 8.2.
Det håller inte att ursäkta sig med att programmet har utvecklats med frivilliga krafter. DIS säljer programmet och har samma ansvar för det som vilken annan programmakare som helst.

Christer
2018-03-02, 12:01
Jag undrar om du varit i kontakt med någon fadder och diskuterat din situation. Det finns flera duktiga faddrar i Skåne som kan hjälpa dig. Något måste ju bevisligen skett när du bytt dator eller för att du använder programmet på ett sätt som inte någon annan gör. Vi har nämligen inte hört något liknande det du beskriver.
Vi har sökt efter buggfiler från dig de senaste dagarna men inte lyckats hitta något. Vad har du för datornamn eller användarnamn på datorn så kan vi enkelt hitta rapporterna från dig. Mejla mig.

Rolf Carlsson
2018-03-02, 21:27
Disgen 2016 kraschar då och då. Oftast har man litet bråttom och har fel positioner vid olika former av flyttningar. Det förekommer även vid omkoppling av relationer. Hittills har jag inte märkt att några uppgifter försvinner men det är ändå irriterande att få informationen att ett allvarligt fel uppstått. Jag har försökt att dra mig till minnes exakt hur jag gjorde men har bara konstaterat att så kan man inte koppla. Efter återstart ett djupt andetag och lugnt och sansat ta om allt från början hjälper.

Men som sagts ovan vid den typen av fel skall inte systemet krascha utan endast signalera: så kan du inte göra. Vi betalar för programmet och förväntar oss efter en uppstartperiod inte dessa former av fel.

31581
2018-03-02, 22:39
Christer,
Problemet med att Disgen kraschar om man flyttar barn på fel sätt/i fel ordning är inte nytt. Att Disgen kraschr när man tex flyttar en relation har jag inte märkt förr. Jag antar att buggfilerna skickas åtyföljt av mitt medlemsnummer. Jag vet inte mitt IP. Datornamnet är väl WIndows antar jag?

31581
2018-03-02, 23:28
Vad jag kan se skickar Disgen mitt medlemsnummer.
Det tar ungefär 45 minuter att köra dublettprogrammet så när det kraschar tar det 45 minuter innan man är igång igen. Det spelar ingen roll att jag har kryssat 3/4 av alla personer som INTE DUBLETTER. De körs ju igen varje gång ändå. Det borde man kunna få bestämma själv om de skall med eller ej. Skulle spara ordentligt med tid.