handdator

Visa fullständig version : Kommentarfältet



Tom
2016-12-08, 16:03
1. Jag skulle vilja ha datumangivelsen först när man sparar en Kommentar.
2. Jag vill ha möjlighet till att skapa ny rad i stället för nu då allt kommer i en följd.

Christer
2016-12-09, 07:18
Syftar du på kommentarfältet i de vanliga notistyperna.

Edgar
2016-12-09, 08:11
Kommentarfältet??? Hittar inget sådant. Menar ni fälten för Fotnot och/eller Anteckningar?

Edgar
2016-12-09, 08:29
Oooops! Nu fattar jag!

Datumet före eller efter kan diskuteras. Det kan bli fel i vissa situationer vilket som. I så fall valbart, men verkar onödigt komplext. Dessutom, om man ändrar, vad händer då med redan inlagda kommentarer, som bygger på nuvarande ordningsföljd. Att lägga in en radbrytning verkar farligt, kommentaren skrivs ju ihop med resten så det kan ställa till det.

Min slutsats: Tillräckligt bra (eller dåligt) som det är. Fotnot och Anteckning finns om man behöver ytterligare kommentarer.

Tom
2016-12-09, 16:21
Då har vi definitivt inte samma åsikt.

ingera
2016-12-09, 19:04
Om kommentarsfältet flyttar till efter datum fältet så blir det en massa jobb för oss som redan sedan länge utnyttjat kommentarsfältet. Kanske dags att sluta att använde det fältet och bara utnyttja textnotisen, eller fotnot och anteckningar.

Edgar
2016-12-09, 19:31
Jag har kollat på en del av de tillfällen där jag använt den här kommentaren. Det är mest tillsammans med notisen Flyttade. Jag måste nog modifiera mig litet. Det låter faktiskt något bättre med "Flyttade 1893 tillsammans med sin hushållerska från A till B" än med nuvarande "Flyttade tillsammans med sin hushållerska 1893 från A till B" (kommentaren i kursiv stil). Även om det inte är någon stor skillnad, kan det faktiskt vara något bättre att ha datum omedelbart efter notisens benämning (före kommentaren) i de notiser där datum är viktigt (Född, Döpt, Död, Begravd, Levde, Flyttade, Inflyttad och Utflyttad).

Kommentaren skall dock betraktas som en mindre utfyllnad av notisens grundinformation och inte som ett textfält, där t.ex. radbyte är nödvändigt. Där kommer Fotnot och Anteckning in plus naturligtvis notisen Text som ytterligare komplement.

Tom
2016-12-10, 09:53
Främst p gr a svaret från Edgar Lycksell får jag en fundering på om jag använder fältet Kommentarer lite fel.
Frånsett en kort information brukar jag också i Kommentar skriva t ex en levnadsbeskrivning eller mer utveckla en händelse. Därför vill jag detta med t ex ny rad.
Hur gör ni andra? Skriver ni dessa kompletteringar i Fotnot eller var?

Torgny Larsson
2016-12-10, 19:48
Jag använder kommentarsfältet som en kort komplettering till notisnamnet, t.ex. i född-notisen tillägget "kl 4 på eftermiddagen". För övrigt använder jag Antecknings-fältet för övrig text som tillhör notisen, t.ex. avskrift av Dopnotisen i födelseboken, faddrar (döpt), nedkomst på stadens lasarett (född), utdrag ur bouppteckning (special), detaljer om boendet (levde). Fotnot går också lika bra att använda, men då kommer texten alltid nederst på sidan vid utskrift. Därutöver använder jag text-notisen för att skriva en biografi, som jag ibland.