handdator

Visa fullständig version : Sök syskon



C-J Gustafsson
2016-12-12, 13:47
När man registrerar in nya personer är det lätt att det blir dubbletter, det finns det funktioner för i Disgen.

Men det är också lätt att personer, som är syskon registreras var för sig. Detta är svårt att hitta utan hjälp av en programfunktion.

Jag skulle önska att Disgen i någon närliggande version skapar en sådan funktion.

Jag har gjort ett eget enkelt program för detta och upptäckt att det är ett utmärkt sätt att höja kvaliteten på sin släktforskning.

Programmet listar kandidater parvis, på liknande sätt som dubblettkontrollen.
Visar sig kandidaterna vara syskon, så för man samman dom i gemensam familj.
Visar det sig att det inte var syskon så har men genom källkontrollen fått nya uppgifter att lägga in.
De kanske var kusiner, då dyker någon av föräldrarna upp som syskon kandidater vid nästa körning.

Just för att i stort sett alla poster tillför något till släktforskningen så blir det ett bra sätt att bättra på kvaliteten.

Edgar
2016-12-12, 15:09
Jag har litet svårt att se hur syskonsökning skulle se ut i det generella fallet. Det enda kriteriet för att två personer är syskon är att de två personerna är kopplade till samma föräldrarelation. Att söka syskon blir då detsamma som att söka sannolika barn till en föräldrarelation. Hur skulle de sökkriterierna se ut?

Dessutom har jag svårt att se behovet. Att de är syskon upptäcks så småningom av dubblettkontrollen när föräldrar och övriga barn registreras. Om två "syskon" är registrerade oberoende av varandra och bara det ena eller inget av dem är kopplat till sin föräldrarelation, kan jag inte se något generellt kriterium som skulle kunna bedöma dem som syskon. Att de är syskon upptäcks av dubblettkontrollen antingen då "syskonet" utan registrerad föräldrarelation även matas in som nytt barn och syskon i den redan registrerade föräldrarelationen eller då man, vid helt oberoende tillfällen, registrerar samma förälder till de båda "syskonen".

C-J Gustafsson
2016-12-12, 15:55
Det kanske skulle varit tydligare med rubriken Sök möjliga syskon eller nåt sånt. För precis som du säger, om dom är kopplade till samma föräldrarelation så vet man ju redan att det är syskon.

Om man vill vänta till man så småningom har kompletterat sitt data tillräckligt för att det skall komma fram i dubblettkontrollen. så förstår jag att man inte har behov. Jag tänkte bara att det kunde vara praktiskt att komma på det tidigare.

Edgar
2016-12-12, 17:50
Om personerna, de presumtiva "syskonen", (eller en av dem) inte är kopplade till en föräldrarelation är det svårt att hitta ett kriterium som skulle bedöma dem som sannolika syskon. Jag har svårt att se hur en sådan sökalgoritm skulle se ut i det generella fallet, som en funktion i Disgen. Man kan väl skapa sökningar i Disgens nuvarande sökfunktion för de egna specialfallen.

C-J Gustafsson
2016-12-12, 19:34
Jag har inte heller kommit på något kriterium som är gemensamt för syskon, jag har gått andra vägen och valt kriterium som utesluter att dom är syskon.

Jag utgår från en GEDCOM fil och förutsätter att alla är potentiella syskon. Därefter "diskvalificerar" jag dom som inte kan vara syskon, t.ex.
de ingår i samma familj (redan registrerade syskon)
de har gemensam mor eller far (redan registrerade halvsyskon)
födelseår ligger utanför den potentiella moderns fertilitetsperiod
om båda har registrerad förälder jämförs årtal och efternamn (med snarlik stavning)

Sen gör också positiva bedömningar baserad på samma församling, sammalän, storlek på intervall mellan födelseåren.

Barn och föräldrar med "bra" uppgifter reduceras ganska effektivt.
Är det däremot tunt med uppgifter så blir det lätt falska kandidater, men det har jag bara uppskattat som positivt då jag tagit det som en signal att komplettera uppgifterna.

I Disgen kan väl en sån här funktion göras relativt lika dubblettkontrollen, man begär en rapport, man får kandidaterna parvis och kan jobba med split-screen på liknande sätt.
Det går ju också att effektivisera urvalet när man har tillgång till allt data i en databas jämfört med att utgår från en GEDCOM fil.

Edgar
2016-12-12, 21:45
Att ha en ordentlig dubblettkontroll vid inmatning av nya personer är mycket viktig. Dubbletter vill man inte ha!

Att söka efter syskon (efter sannolika barn till en relation) ser jag däremot som ett akademiskt problem, som det är intressant att analysera, däremot av tvivelaktigt värde som funktion i Disgen. Antingen tillhör den "föräldralösa" personen (person utan koppling till föräldrarelation) en ointressant familj och då kanske personen fortsatt ligger registrerad utan föräldrar eller så är familjen intressant, barn och föräldrar registreras och dubblettkontrollen avslöjar ganska snart den tidigare registrerade personen som dubblett. Det senare har jag upplevt många gånger, såväl vid registrering av barn som vid registrering av föräldrar. (Observera att för att dubblettkontrollen skall vara med kan förälder inte registreras via knappen "Föräldrar" utan via högerknappssmenyns "Registrera far..." eller "Registrera mor...".)

Vore intressant att höra vad system- och programmeringsfolket anser.