handdator

Visa fullständig version : Html att få med porträttbilden



Evafalk
2016-12-24, 01:21
jag läser två olika inlägg,
en med en bild, där man kan välja bild
en med någon som först inte såg att man kunde välja, och sen kunde välja

jag får inte upp det valet som gör att jag kan välja att få med porträttbilden. det ser inte likadant ut, som ovan,
jag väljer det översta valet, 10, och har testat även 8.
(har inte gjort detta förut så jag är ingen expert på detta)

Olle_Olsson
2016-12-24, 23:43
Så här gör jag HTML-export i Disgen 2016.5.
1, Med alla i databasen, välj mall nr 1-10 (prova dig fram), i nästa steg ”Välj Notiser för”; Klicka på ”Huvudperson / Levnadsbeskrivning / Övriga / Relationer”, och välj vad som ska vara med vid exporten.
2, Om du istället bara vill ha med en släktgren, gör detta med en byggd Antavla med ex-vis ”dig själv” som ”Startperson”, välj antal generationer /eller ta med alla, gör sen en söklista (via högerklick), och därefter utöka söklistan med partners & föräldrar & barn (via högerklick). Sen öppnar du HTML-Exporten.
Följ stegen enligt 1, ovan. När du kommer till sista Val-rutan klicka på ”Exportera”, i nästa får du välja personer att exportera, välj då ”Söklista 1”

Vid näst sista ”val-stationen” vid HTML-exporten; Export från Disgen /
Inställningar för bilder;
• Startbild; välj ”Standardbild” eller eget foto
• Bild och Porträttstorlek; välj höjden till 300 pixlar (prova dig fram)
( den bildstorlek som man valt i PÖ, gäller inte vid HTML-export)


I HTML-en (i Webbläsaren), framför namnen i tavlan finns en bokstavskombination (initialer)som indikerar personernas släktskap till den person som står ”längst till vänster” (”Probanden”) (t-ex f, ff, ffm). Och om man vandrar bakåt i tiden i Antavlan, så ändras dessa ”Initialer”, med syftning på ”Probanden”.
Proband; den person som finns längst till vänster i tavlan.
Detta fungerar med alla mallar, utom för mall 8, där har probanden samma ”initial” i Antavlan som sin förälder (m ”för en mansperson”, och även pappan har m).
Olle Olsson, Gävle