handdator

Visa fullständig version : Gårdar i fel socken



Jonnyolof
2016-12-24, 07:09
Hej!
Jag råkade tidigare skapa en egen socken (Seglora som jag lade i Marks kommun). Jag observerade inte att Seglora egentligen ligger i Borås kommun. I den egna socknen har jag sorterat in gårdar. Problemet är att dessa inte visas på kartan. Antar att jag måste flytta mina gårdar till den riktiga Seglora socken. Eller hur? Hur gör jag detta på bästa sätt?

Edgar
2016-12-24, 09:09
Hej!

Du vet väl att de koordinater som är registrerade i Disgen för socknarna/församlingarna är koordinaterna för socknens kyrka.

Om du inte själv har lagt in några koordinater, tror jag att följande har hänt.
När du lade in din egen Seglora socken under Marks kommun, fick den socknen automatiskt de koordinater som i Disgen var registrerade för Marks kommun. De byar och gårdar som du sedan lade in under din Seglora socken, fick då din Segloras koordinater (d.v.s. Marks kommuns koordinater). Att de byarna/gårdarna inte visas på kartan beror därför troligen på att deras koordinater ligger utanför kartbilden.

Det går att flytta dina byar/gårdar till rätt Seglora socken, men tyvärr kommer nog inte byarnas/gårdarnas koordinater att automatiskt ändras till den rätta Segloras. De felaktiga från den första registreringen ligger nog kvar och du får själv gå in och ändra dem.

För att flytta en by/gård från din Seglora, markera gården, högerklicka och välj "Klipp ut" (eller tryck Ctrl+X), markera den rätta Seglora socken, högerklicka och välj "Klistra in på nästa nivå" (eller tryck Shift+Ctrl+V). Eller markera en gård under den rätta Seglora, högerklicka och välj "Klistra in på samma nivå" (eller tryck Ctrl+V).

Sedan tror jag att du själv måste gå in och korrigera koordinaterna.

Lycka till och en God Jul.
/Edgar

Jonnyolof
2016-12-26, 15:34
Tack för tipset, Edgar! Det funkade perfekt...

/Jonny

Stigtomta
2018-02-12, 20:57
Frågan hänger ihop med ovan fråga - jag har också lyckats med konststycket att lägga till en församling på fel ställe, som dessutom redan fanns där den ska vara. Men hur får man bort denna församling (med attribut kyrka)? Disgen svarar att man inte får ta bort församlingar som medföljer programmet. Nu har ju just denna församling på det stället inte följt med i installationen så då borde den väl kunna tas bort? Det finns inga underliggande gårdar etc. För att slippa se eländet har jag döpt om den och lagt den under den riktiga församlingen, så där ligger nu två kyrkor .... Och jag har dessutom installerat om Disgen i förhoppningen att det skulle hjälpa. Det gjorde det inte!:mad: