handdator

Visa fullständig version : Föräldrar omkastade i familjeöversikten



Nils Runberg
2016-12-27, 19:01
I vissa fall hamnar föräldrarna omkastade i familjeöversikten, så att modern kommer till vänster och fadern till höger. Exempel i bifogade bilder: I Skärmklipp 1 är förhållandena rätt, men om jag klickar på barnet Eric får jag resultatet enligt Skärmklipp 2, alltså modern Bernice till vänster och fadern Herbert till höger. Generationen ovanför är i rätt ordning, morfar till vänster ovanför modern etc ...
Är detta ett känt fel, och kommer det att åtgärdas? Kör Disgen 2016.5

Edgar
2016-12-27, 19:30
Har du kollat att du inte har Herbert registrerad som mor och Bernice som far? Då får du nämligen de skärmklipp du visar (modern Herbert som centrumperson i Skärmklipp 1 (Bild 2)). (Såväl mor som far kan vara centrumperson i FÖ.)

Nils Runberg
2016-12-27, 22:25
Nu har jag kollat och rättat. Jag gick till Erics personöversikt och där stod modern före fadern i rutan Föräldrar. Genom att markera denna ruta och sedan klicka på Relationer och Växla position blev felet rättat. En funktion i programmet som jag inte hittat tidigare. Tack Edgar för hjälpen!

C-J Gustafsson
2016-12-28, 12:50
Den troligaste orsaken till den omvända placeringen bör vara att personerna har fel kön.

Funktionen du beskriver byter visserligen plats på föräldrarna men den byter inte kön på dem.
Det kan vara bra att kontrollera/åtgärda så att det också blir korrigerat.

Att personer får fel kön är ett ganska vanligt fel. Jag vill därför rekommendera openRGD (rgd.dis.se) där en av kontrollerna är just att hitta personer med fel kön.

Edgar
2016-12-28, 14:19
Bra! Det var exakt så jag menade, men det blev litet otydligt. Med mor menade jag naturligtvis könet kvinna och med far könet man. Platsbytet ändrar inte könen.