handdator

Visa fullständig version : Koppling av källa till Arkiv Digitals webbversion



Nils Runberg
2016-12-27, 22:50
Arkiv Digital har ju nyligen kommit i en webbversion som är mycket snabbare och smidigare att arbeta med än programmet som ofta tar orimlig tid att starta upp (Fastnar oftast i läget Letar efter uppdatering. Vänta ....) Men kopplingen från källhänvisning till AD via Bild-Id går f n till programmet. Finns det någon kommande programändring som gör att man kan koppla till webbversionen direkt? Nu får man i stället kopiera bild-id och klistra in det i rutan Genväg i webbläsaren.

Hans-Peter
2016-12-28, 11:36
Hej!

Jag använder såväl webbversionen som programmet och proceduren är samma i båda fallen:

Du trycker på CTRL + 1 för att kopiera källan

Däremot händer det tid efter annan att denna fingervals inte fungerar, i alla fall på min dator, så väljer jag från AD:s meny "kopiera" och första alternativet "Kopiera källhänvisning"

Sedan i Disgen är det bara att trycka CTRL + V där du skall klistra in källhänvisningen.

Funkar varje gång för mig.

Eller det du vill är kanske enbart att webbversionen skall öppna? I så fall har jag missförstådd dig. Men problemen med att öppna programmet finns det även en lösning på. När jag hade samma problem tidigare i år fick jag nedanstående svar från AD:

Följ dessa instruktioner:

Avinstallera ArkivDigital 2.0 via kontrollpanelen.
Se till att genvägar är borttagna från skrivbord och ev startmeny.
Ta bort installationsfiler för programmet från mappen Hämtade filer.

Töm papperskorgen

Rensa "Appdata" genom att göra så här:
Skriv %APPDATA% i sökrutan som är längst ner när du klickar på Startknappen (Windowsknappen) (se bifogad fil om du inte vet var den är)
I Roamingmappen som öppnas finns en mapp som heter ArkivDigital. Ta bort denna mapp genom att högerklicka och välj Ta bort. Det är många filer som tas bort (>10 000 st).

Töm papperskorgen (igen).

Starta om datorn

Installera programmet igen från vår hemsida: http://www.arkivdigital.se/online/installation

Nu bör det fungera för dig. När den stora nyckelsymbolen kommer upp på skärmen pågår installationen. Även efter att symbolen försvunnit så fortsätter installationen. Det kan ta lite olika lång tid innan installationen är helt klar.

Med vänlig hälsning
Cici Löfgren
ArkivDigital

Efter att ha gjort som Cecilia beskriver har det fungerat klockrent även med programmet.

Nils Runberg
2016-12-28, 18:11
Hej Hans-Peter.
Ja, du hade nog missförstått mig. Problemet gällde att öppna webbversionen från en redan inlagd källhänvisning.
Ominstallation av AD har jag fått göra många gånger, efter kontakt med Cecilia, men jag har inte fått denna utförliga rekommendation i samband med detta. Jag ska testa det, få se om det ger snabbare start av programmet
m v h
Nils Runberg

Hans-Peter
2016-12-28, 18:40
Hej Nils!

Ja jag upptäckte det när jag hade skrivit svaret, men så tänkte jag du kanske ville ha glädja av den förklaring jag fick från AD.

För min del kan jag i alla fall säga att det startar betydligt snabbare och inte hänger sig i uppstarten titt som tät. Enligt vad Cecilia sa när jag pratade med henne var orsaken till problemen att det var gamla filer som inte hade rensats ut vid uppdatering.

25723
2017-05-13, 09:09
Jag ansluter mej till Nils Runberg. Efter att ha börjat använda ADWebbSÖK avinstallerade jag det gamla sök-programmet efter en tid. Men då försvann Käll-kopplingen till Arkiv Digital. Återinstallation av sök-programmet fick återigen fart på kopplingen. Vad gör jag för fel?

Hans-Peter
2017-05-13, 10:22
Hej Kjell!

Jag tror inte du gör det något fel alls, "felet" ligger i AD eller mera troligt i konstruktionen av Disgen 2016. Lägg märke till att jag sätter "fel" inom citationstecken. Det är nämligen inget fel egentligen.

Nu vågar jag mg ut på tunn is, men jag får väl ta risken.

När Disgen 2016 konstruerades och släpptes i fjol vår, fanns AD endast som ett sökprogram, antingen den gamla klassiska eller den nya version 2 beta som kom 2015.

I Disgen kan di välja vilket av tre olika leverantörer av arkivalier du vill koppla till: Genline/Ancestry, SVAR och Arkiv Digital.

De två första är båda rent webb baserade medan den sista, när Disgen släpptes, krävde ett sökprogram. I Disgen sker en koppling till rätt service beroende på vad du har vald, de två första startar upp din webbläsare och loggar in på rätt sida medan den sista startar upp sökprogrammet och loggar in på rätt sida.

Då AD webbversionen, som du vet, inte fungerar med alla webbläsare, den vill helst ha Chrome och fungerar inte alls med IE, har man inte ändrat det i Disgen. Om det skall vara någon vits med den automatiska kopplingen skall den ju fungera för alla oavsett vilken webbläsare de har. Den fungerar alltså klanderfritt med antingen det gamla eller den nya sökprogrammet för AD, men ett av dem måste finnas på datorn.

Så nu får Christer Gustavsson eller någon annan skälla på mig skälla på mig.:-)

Christer
2017-05-15, 09:04
Beskedet jag fått från Arkiv Digital är att de inte fastställt hur anropet ska se ut, ännu.

stenp
2017-10-08, 12:16
Hej. Eftersom det även finns andra källor än SVAR, AD och Genline skulle det vara väldigt bra och generellt att ha alternativet "webblänk" d.v.s. ha möjligheten att lägga in en länk i formatet "http://xxxx/yyy.html" som då öppnas i ens webbläsare. Skulle funka även för AD:s webbarkiv.

Hans-Peter
2017-10-08, 12:19
Hej. Eftersom det även finns andra källor än SVAR, AD och Genline skulle det vara väldigt bra och generellt att ha alternativet "webblänk" d.v.s. ha möjligheten att lägga in en länk i formatet "http://xxxx/yyy.html" som då öppnas i ens webbläsare. Skulle funka även för AD:s webbarkiv.

Hej!

Har precis i dagerna lagt ett förslag med den innebörden i Redmine.

stenp
2017-10-08, 12:29
Grymt! Kan vem som helst lägga förslag där? I så fall hur gör man?

Hans-Peter
2017-10-08, 12:31
Grymt! Kan vem som helst lägga förslag där? I så fall hur gör man?

Hej!
Nej enbart funktionärer som faddere m.m.

Christer
2017-10-09, 11:37
Sten, du kan kontakta en fadder som tar hand om ditt förslag eller skriva det själv på annan plats här i Forum.

Nils Runberg
2017-10-27, 11:16
I dag när jag gjorde en koppling till Arkiv digital, fick jag följande meddelande:
"Gå över till webben redan nu!
Till årsskiftet stänger vi 2.0 Beta.
Du startar den i webbläsaren Chrome med adressen: https://app.arkivdigital.se "
Det betyder att det här problemet behöver lösas ganska snart.
Det märkliga är att min fru inte får denna uppmaning när hon gör motsvarande manöver på sin dator (samma versioner av alla program).

m00707
2017-10-27, 12:54
Det var dåligt av AD. Borde väl se till att Webversionen är helt OK innan 2.0 Beta stängs ner.

Hans-Peter
2017-10-27, 13:17
Hej!

Jag har gjort lite test för att se hur vi kan komma runt problemet om AD stänger ned version 2 av sitt program 1 januari som de säger på supporten.

Jag har på min gamla dator enbart installerat AD on-line, alltså det gamla AD program, men väl Disgen 2016.5

Jag ville se hur det fungerade med att be Disgen visa hänvisningen.

Om du har skapat hänvisningen med den gamla versionen av AD öppnas den som den skall i AD on-line.

Om du har skapat hänvisningen med den nya versionen av AD eller med webb versionen startar nog AD on-line, men sidan öppnas inte. Då får du kopiera hänvisningen från Disgen och klistra den in i den lilla ruta som heter "AID" som finns längst nere i höger hörn på AD on-line, så öppnas sidan.

Har du version 2 av AD installerat öppnas rätt hänvisning oavsett vilken version av AD du har skapat den med.

Så nog är det lite arbete som skall göras av Disgens utvecklare och/eller ADs motsvarande personal för att vi skall ha glädja av funktionen i Disgen även efter 1 januari.

Hans-Peter
2017-10-30, 16:28
Efter vår diskussion tidigare skickade jag en förfrågan ill Arkiv Digital för att få reda på vad det är som gäller, jag fick svar i dag och bringar det nedan.

Svar från Arkiv Digital:

Hej Hans-Peter!

Det är vår målsättning att kopplingen mellan Disgen och webbversionen ska fungera. Målsättningen är också att den installerade versionen kommer att stängas ned till årsskiftet, men det behöver inte betyda att det blir exakt den 1 januari 2018.

Den gamla programversionen AD online, kommer inte att uppdateras mer.

Med vänlig hälsning
Kerstin Gustavsson
ArkivDigital

Så nu vet vi alltså att Version 2 beta kommer att upphöra men inte nödvändigtvis 1 januari 2018, att den gamla AD-online inte kommer att uppdateras och att ambitionen från AD är att det skall fungera att anropa webbversionen från Disgen, Det sista hade Christer redan berättat, så då är det bara att avvakta.
Men ridån går alltså inte ned för AD 2 beta 1 januari men väl under 2018

Nils Runberg
2018-04-05, 00:56
Fortsättning:
Numera funkar ju kopplingen till Arkiv Digital webbversion bra, men varje gång man gör en koppling öppnas denna i ett ny flik. Hur komma runt detta, så att man efter en stunds "kopplande" inte har ett stort antal flikar öppna? Det är ju inte så praktiskt att man efter varje koppling måste stänga den gamla fliken innan man gör en ny.

Christer
2018-04-05, 09:26
Vi etablerar kontakt på utvecklarnivå för att se hur det kan lösas. Det är i dagsläget oklart om det är på ena, andra eller båda sidorna vi behöver göra insatser.

m05185
2018-11-27, 00:36
Problem vid länkning av källa i DISGEN 2018 till AD: Jag använder, som rekommenderat av AD, Google Chrome för hantering av källor i Arkiv Digital. För övrig Internethantering använder jag Firefox (f.n. ver 63.0.3 64 bit). När jag klickar på Visa i fliken Egenskaper för källhänvisning startas och öppnas Firefox och kräver mig på inloggning även om jag redan tidigare har öppnat Chrome och loggat in på . Kan jag ändra någon inställning så att jag hamnar i redan öppnat Chrome? Jag har letat här i Forum och i handledningen men inte funnit något recept.
Mvh Stefan

Hans-Peter
2018-11-27, 01:00
Hej!

Det är vad jag vet ingen möjlighet att ändra på detta i vara sig Disgen eller något annat ställe. Det ligger i att du har vald Firefox som standard webbläsare, då öppnas denna. Om du ändrar det so du har Chrome som standard webbläsare oppnad fönstret i Chrome. Så har jag gjort.

Christer
2018-11-27, 11:38
Nils, har du hittat inställningen där du väljer att öppna länkar till AD i webbläsare? Finns under Verktyg > Inställningar > Program/Inmatning/Källträdet.

Hans-Peter
2018-11-27, 11:53
Nils, har du hittat inställningen där du väljer att öppna länkar till AD i webbläsare? Finns under Verktyg > Inställningar > Program/Inmatning/Källträdet.

Det är just det han har och då öppnas det i den standardwebbläsare han har ställd in i Windows. Eller är det en dold finess som jag har missat så man kan välja någon annan webbläsare?

m05185
2018-11-27, 11:55
Tack!
Man kan ju inte få allt här i världen. Jag tycker ändå att det fungerar fantastiskt som det är.
Mvh
Stefan

Nils Runberg
2018-11-27, 17:28
Nils, har du hittat inställningen där du väljer att öppna länkar till AD i webbläsare? Finns under Verktyg > Inställningar > Program/Inmatning/Källträdet.

Det var inte jag som hade problem nu, det var Stefan Holm. För min del är det inte några problem längre och den här tråden inte aktuell längre.

Christer
2018-11-28, 09:22
Stefan, vad jag förstår kan Windows erbjuda programmeraren vald standardwebbläsare att öppna sidan i.

Hans-Peter
2018-11-28, 13:40
Vad jag förstår kan Windows erbjuda programmeraren vald standardwebbläsare att öppna sidan i.

Men är det inte det jag skriver? Att den standardwebbläsare man har ställd in i Windows är den som använda när man i Disgen vill visa länken i källträdet.

Har man vald Firefox är det den som använda, har man vald Chrome används den o.s.v.