handdator

Visa fullständig version : Händelsetyp Flytta Från/Till resp Levde



Roadrunner
2016-12-28, 19:18
En fråga som har dykt upp hos mig måste jag få ventilera. Jag har använt Disgen länge och använt notisen Flyttade Från och Till. Jag har använt det konsekvent förutom då jag hittat någon enstaka notering om en person. Då har jag istället använt notisen Levde. Det är ett arbetssätt som jag inte har ifrågasatt tidigare. Nu tänkte jag göra en websida där jag vill presentera forskningen och jag har fastnat lite för en dynamisk hantering med hjälp av en databas och Php. För att få över data använder jag mig av Gedcom och jag märker då att notisen Flyttade blir uppdelad till 2 Gedcom-taggar, Emigration och Immigration.
Det blir inte så bra eftersom jag vill visa tidsperioden där personerna har bott på en plats, dessutom blir det rörigt och väldigt svårläst. Är det så att jag istället borde ha använt mig av notisen Levde istället?
Till notisen Levde kan jag dessutom knyta alla husförför, vilket annars blir lite galet vid användning av Flytta Från/Till
Hur gör ni andra släktforskare? Jag har suttit själv på min kammare under decennier med släktforskningen och aldrig diskuterat med någon om metoder. Jag använder idag Disgen2016.

mvh/Ulf Widén

Olle_Olsson
2016-12-28, 20:56
Om man i Disgen 2016.5 använder Notisen ”Flyttade” (från ort – datum - till ort), så ändras detta i Gedcom till 2 rader;
1, Utflyttad ”Datum” från ”Ort 1”
2, Inflyttad ”samma datum” till ”Ort 2”

Använd istället Disgens inbyggda HTML-export;
Så här gör jag HTML-export i Disgen 2016.5.
1, Med alla i databasen, välj mall nr 1-10 (prova dig fram), i nästa steg ”Välj Notiser för”; Klicka på ”Huvudperson / Levnadsbeskrivning / Övriga / Relationer”, och välj vad som ska vara med vid exporten.
2, Om du istället bara vill ha med en släktgren, gör detta med en byggd Antavla med ex-vis ”dig själv” som ”Startperson”, välj antal generationer /eller ta med alla, gör sen en söklista (via högerklick), och därefter utöka söklistan med partners & föräldrar & barn (via högerklick). Sen öppnar du HTML-Exporten.
Följ stegen enligt 1, ovan. När du kommer till sista Val-rutan klicka på ”Exportera”, i nästa får du välja personer att exportera, välj då ”Söklista 1”

Vid näst sista ”val-stationen” vid HTML-exporten; Export från Disgen /
Inställningar för bilder;
• Startbild; välj ”Standardbild” eller eget foto
• Bild och Porträttstorlek; välj höjden till 300 pixlar (prova dig fram)
( den bildstorlek som man valt i PÖ, gäller inte vid HTML-export)


I HTML-en (i Webbläsaren), framför namnen i tavlan finns en bokstavskombination (initialer)som indikerar personernas släktskap till den person som står ”längst till vänster” (”Probanden”) (t-ex f, ff, ffm). Och om man vandrar bakåt i tiden i Antavlan, så ändras dessa ”Initialer”, med syftning på ”Probanden”.
Proband; den person som finns längst till vänster i tavlan.
Detta fungerar med alla mallar, utom för mall 8, där har probanden samma ”initial” i Antavlan som sin förälder (m ”för en mansperson”, och även pappan har m).
Olle Olsson, Gävle

Roadrunner
2016-12-28, 21:37
Tack så hjärtligt Olle för ditt svar, det uppskattas.

Den Flyttade-notis jag åsyftade har nog funnits så länge tillbaka i Disgen versionerna som jag kan minnas. Det är anledningen till att jag började med den, för vid den tiden såg jag ingen användning själv för Gedcom. Precis som du beskriver så splittas den till två Gedcom-taggar vilket jag inte har tänkt på tidigare.

HTML-export som skapar statiska webbsidor fungerar utmärkt. Men själv kikar jag på en dynamisk lösning som är ett för mig trevligare alternativ. Men den senare kräver Gedcom förstås och då uppstår mitt dilemma.
Detsamma måste också ske om man vill använda andra programvaror av någon anledning, vilket inte alls är otroligt i en framtid. Alla programvaror är bra på olika saker och då vill man som användare att överföringen av det data man har lagt ner mycket tid på att registrera ska spegla det man har som intention.
Det är inte Disgen det är fel på, utan det är jag själv som inte har insett det här från början och nu är jag i valet och kvalet hur jag ska göra. Låta det vara eller ändra metoden helt och hållet.
Av den anledningen tycker jag att det är intressant att höra hur ni andra har gjort.

/Ulf

m04041
2016-12-29, 12:29
Varför inte slå ihop EMMI och IMMI från Gedcom till en rad och presentera den som i Disgen? Så gjorde jag på min hemsida, dynamisk med php och mysql. Men nu, i och med Disgen2016 så behöver man inte gå omvägen via Gedcom, utan man kan läsa databasen direkt (en kopia givetvis) och kopiera de data man vill ha direkt från sqlite-databasen till mysql, med php.
Så jag skrev om min hemsida, fast den ser lika ut.

Roadrunner
2016-12-29, 15:37
Tack Elisabet, det låter som ett väldigt bra förslag om den är framkomlig. Använder du något verktyg för det eller gör du allt själv? Databaser är jag hyggligt bekant med i SQL, men php får jag nog säga är relativt nya domäner för mig :D

m04041
2016-12-29, 16:18
Jag gör allt själv, det är ju det som är roligt. Men för att titta i sqlite-databasen och se hur den ser ut och hur tabellerna hänger ihop, så använder jag programmet sqlitebrowser.