handdator

Visa fullständig version : Flyttning följer med familjen



Stigjohan
2017-01-08, 13:59
Hej
Vet inte om detta varit uppe tidigare men skulle det inte var bra OM alla flytt som familjen gör följde med alla. hustru och barn. Det skulle ju underlätta ganska mycket, självklart skulle detta inte följa med när någon familjemedlem lämnade familjen.
Ja, detta tycker jag skulle vara en bra funktion. Utan att tänka längre. Men det finns så klart invändningar mot detta.
Stig Johanssonhttps://forum.dis.se/vb/images/smilies/001_rolleyes.gif

Christer
2017-01-09, 07:36
Det som kan bli lite omständligt är att välja ut vilka barn som ska ingå i flytten. I barnens unga år är det inte så konstigt men när de blir äldre är det inte lika enkelt. Har du något idé? Jag tror nog att det är lika enkelt att klippa-klistra oavsett barnaskarans storlek.

Edgar
2017-01-09, 10:22
Håller med Christer. Det blir mycket komplext om ens möjligt att automatisera vilka barn, som skall ha en kopia av flyttnotisen. När barnen börjar komma upp i piga/dräng-åldern flyttar de ofta iväg något år, sedan tillbaka till föräldrarna något år, ny piga/dräng-tjänst, tillbaka till familjen o.s.v. Föräldrarna och hemmavarande barn kan under bortavaron ha flyttat till ett nytt ställe o.s.v. Jag är så pragmatisk (och lat) att familjens flyttningar redovisar jag bara för familjeöverhuvudet (i regel fadern) och skriver i flyttnotisen kommentaren "med familj" eller "med hemmavarande barn". Om man vill ha med en kopia av flyttnotisen även för någon annan familjemedlem, fungerar "Kopiera notis" och "Klistra in notis" alldeles utmärkt. Barnens flyttningar börjar jag registrera först när de första gången flyttar hemifrån.

Torgny Larsson
2017-01-09, 13:32
Håller med Edgar. Reistrerar för familjeöverhuvudet. Samma med Bosatt, Adress, Emigration, etc. Ibland bor även någon ur den äldre generationen inneboende hos något barns familj.

ingera
2017-01-09, 16:04
Klipp och klistra duger för mig. Har gjort så sedan 7:an.

larsbelu
2018-04-18, 20:42
Jag håller på med en statarfamilj med 16 barn och jag har 20 notiser om flytt och annat som jag fyllt i för fadern. Håller med om att automatisk kopiering till hustru och barn aldrig kommer att fungera. Det skulle däremot underlätta att kunna kopiera grupper av notiser och inte bara en notis i taget vilket blir tröttande och ökar risken för fel. Jag vill gärna att varje person ska få sina egna notiser och inte bara en hänvisning till familjeöverhuvudets notiser.

Christer
2018-04-23, 08:04
Lars, vi har haft kopiering av grupper av notiser (#842) uppe till diskussion men utvecklarna fann ingen enkel lösning på det. Så förslaget har fått vila lite till.