handdator

Visa fullständig version : Läsbarhet i översikter



Christer
2017-01-15, 15:00
Till er som vill förbättra läsbarheten i Disgen.

Eftersom det finns olika typer av synfel och färgblindhet så är det intressant att läsa om era upplevelser när ni provat nedanstående.

Du kan också välja att ändra Windows bildskärmsinställningar avseende storleken från 100% till förstoringar som beror på vilken hårdvara du använder. Det som inte alltid framgår är att du ska logga ut och logga in igen innan du startar Disgen på nytt.

Under Verktyg > Inställningar > Utseende kan man ställa in färg och stil för vald resp ej vad ruta i familjeöversikten. Den senare slår även igenom i personöversikten.

Jag vill att du tittar på förstoringsmöjligheterna och följande inställningsval:

Verdana 10p normal för vanlig text och i icke vald ruta, 11p fet i vald ruta,
Segoe UI 11p normal respektive 12p fet eftersom detta teckensnitt är något mindre
Segoe UI 10p respektive 11p fet.

Gör ett inlägg och berätta dina upplevelser med nuvarande blåa färgtema som bakgrund.

C-J Gustafsson
2017-01-16, 00:36
Segoe UI 10p blir för tunt, går man upp ett steg är den OK.
Men jag föredrar Verdana av dessa tre alternativ.

Texten i de förslagna punkterna matchar hyfsat rubrik rader för motsvarande förstoringsgrad. Jag har testat på 100%, 125%, 150% och 175%.

Generellt skulle jag vilja använda samma storlek på fet-alternativet, d.v.s. 10/10 (eller för Segoe UI 11/11)
Vid fetstil med större storlek kryper ofta texten utanför bild, speciellt som jag oftast bara använder halva bildytan för att kunna använda t.ex. Arkiv Digital på andra halvan.

Kommentarer till programmets funktion:
Relation, Partner eller barnrad som är aktiv tappar fokus om man växlar mellan maximerad och reducerad storlek
Utnyttjandet av fältet när det fanns bild kändes lite ologisk. Om man förminskat fönstret kunde bilden synas, ökade man fönsterstorleken kunde bilden försvinna för att mer text las ut, sen kom bilden tillbaka efter ytterligare ökning.
Texten borde beräknas med hänsyn tagen till bilden när sådan finns. Sämre alternativt att alltid ha plats reserverad för bild.

ingera
2017-01-16, 11:58
Jag brukar föredra Verdana som jag ser som mycket lättläst.

Olle_Olsson
2017-01-16, 18:43
Jag har Disgen 2016.5, och med Windows skärm-förstoring 125%.
Och jag har tidigare använt Tahoma som ”standard” och använt Tahoma Normal 9p i icke vald ruta och Tahoma Fet 10 i vald ruta.

Test av dina 3 föreslag;
Jag testade och tog en skärmdumpar och kollade igenom bilderna (flera gånger, även bild på ”min Tahoma”).
Och jag tycker att förslag 2 med Sergoe UI, blir tydligast, i vald och icke vald ruta samt i PÖ.
Teckenavståndet lite större, och texthöjden lite större i F:2. Jag har nu i min Disgen, ändrat till ditt förslag nr 2.

m11033
2017-01-17, 13:22
Tycker också det låter som ett lovande förslag.

Edgar
2017-01-17, 18:56
Vad har hanteringen av ortsträdet med den här trådens rubrik "Läsbarhet i överskrifter" att göra! Bör självklart läggas i en egen tråd.