handdator

Visa fullständig version : Konvertering av Disgen 8.2 data alldeles för strikt



Anders Berg (M01397)
2017-01-17, 13:42
Hejsan!

Jag är en nygammal medlem i DIS (tidigare medlem 1397 men fick ett nytt nummer nu = 55884). Anledningen att jag gått med igen är att jag skaffat ny dator och vill gradera upp till Disgen 2016.

Efter installation kör jag konverteringen och får då massvis med fel rörande dubbla födelse- och döddatum. Detta var tillåtet i v 8 och jag gjorde väldigt ofta så att om det fanns olika uppgifter så lade jag upp flera notiser. Det var inga problem i 8.2 och de varningar man fick vid kontroll av filer och notiser vara bara varningar. Det gick utmärkt att använda mina flockfiler.

Nu vägrar Disgen2016 helt att flytta över mina data. Inte en person verkar komma in.

Hur har ni tänkt att man ska hantera detta? Det är en helt orimlig uppgift att ändra i dessa tusentals personer. Lite surt när man lagt över 1000 kr på medlemsavgift och köp av programmet, och så är oanvändbart...

Anders Berg (M01397)
2017-01-17, 14:19
Kanske kan rätta till dessa poster ändå. Det visade sig vara mest i flockar med importerade Gedcomdata, som inte är så viktiga och kan skrotas.

En idé skulle dock vara att när dubbla notiser hittas så gör man om extranotiserna till textnotiser, så behöver inte konverteringen helt stanna.

Christer
2017-01-19, 08:47
Anders, jag mejlar dig lite info.