handdator

Visa fullständig version : Att få bort dubbletter



erot
2017-01-18, 19:47
Vid inmatning i 8d har jag vid flera tillfällen fått samma person, med vidhängande släkt, noterad med två olika nummer i personöversikten. Vad har jag gjort för fel ?
När jag konverterade till 2016 fick jag på grund av det väldigt många dubbletter. Jag förmodar att det första jag måste göra är att ta bort dessa dubbletter. Jag hittar inga anvisningar för det. Vänligen, hjälp !!

Edgar
2017-01-18, 20:37
Kolla först i handledningen https://www.dis.se/kontroll-dubblett

Olle_Olsson
2017-01-19, 16:30
Läs denna länk, en pdf-fil med "hur göra"
https://forum.dis.se/vb/showthread.php/2754-Dubbletter-%96-ta-bort-och-koppla-ihop-personer-g%F6r-s%E5-h%E4r?highlight=dubbletter

erot
2017-01-19, 17:32
Jo jag har kommit så långt i handledningen att jag fått fram alla dubbletter men såg ingen lösning på att ta bort det som var fel. Med det nya svaret från Olle Olsson ska jag ge mig på själva borttagandet. Men en fråga återstår, vad gjorde jag för fel vid inmatningen eftersom samma person fick två identiteter.

Olle_Olsson
2017-01-19, 19:00
"Vad gjorde jag för fel vid inmatningen eftersom samma person fick två identiteter."
Svaret på den frågan hittar du i första bilden i min ”länk”, först forskar man ”bakåt i tiden” för att hitta anorna, och sen fortsätter man med deras alla barn, barnbarn, osv.

I nya Disgen 2016, så finns det panelen/rutan ”Möjliga dubbletter” (dubblettkontroll) vid nyregistrering.
Den kan man ta bort/lägga till under Verktyg/ Inställningar för Disgen/ Program / Inmatning.

Christer
2017-01-20, 09:20
Att bli av med dubbletter är en grannlaga uppgift för att granska personens relationer och notiser. Man kan behöver flytta både notiser och personer innan en person tas bort.

erot
2017-01-28, 19:51
I ett läge nu har jag exakt samma uppgifter på två ställen. När jag försöker ta bort personer i den ena försvinner den personen på båda ställena. Vad gör jag för fel. Jag har läst manualen och anvisningarna från Olle Olsson men kommer inte på vad jag gör för fel. Kan någon ge mig ett svar.

Olle_Olsson
2017-01-28, 22:59
Gå till ”Visa” i rubriken, och se till att alla 5 ”Fält” under strecket är ikryssade. (”Gemensamt verktygsfält - Verktygsfält – Statusfält – Flikfält – Knappfält i FÖ”)
Då har du den blå ”borgen” i vänstra marginalen (”Arrangera Familjeöversikterna för flyttning / koppling” (F-12) i Verktygsfältet).
Gör personen till ”Centrumperson”, och klicka på den blå ”borgen”, då får du samma person i både den vänstra och den högra FÖ, Öppna ”centrumpersonen” och kolla dennes ID-nummer.
Nu har du 2 FÖ (Familjeöversikter) framför dig.
Den FÖ som är aktiv är ”rödmarkerad runt om” krysset (som du stänger PÖ med), och längst ner till vänster stå vilken person der är och dennes ID-nummer (inom parentes).
Sen får du gå till ”Glada Gubben” och söka efter det andra ID-numret (på samma person = dubbletten)