handdator

Visa fullständig version : Notiserna i panelen Namn är annorlunda - Varför?



m05143
2017-01-27, 11:50
I panelen Namn finns sex notiser som ser helt annorlunda ut: Förnamn, Efternamn, Kön, Personidentitet, Skapad och Ändrad. Speciellt de tre första! Där saknas ju möjlighet att skriva in Källa och kommentarer (bland annat).

Ser likadant ut som i DG8. Hade verkligen hoppats på DG2016 med ny databasmotor hade haft utrymme för all extra information som kan finnas om namnen. Kommer det längre fram?

Torgny Larsson
2017-01-27, 19:00
I personöversikten betraktas inte fälten i NAMN-panelen som notiser.
Fälten Personidentitet, Skapad och Ändrad skapas av systemet.
Det är klart att man (av akademiskt intresse) för namn och kön skulle vilja kunna ange källa, t.ex. men det låter inte som någon prioriterad sak, och jag är tveksam till om det finns stöd i Gedcom-standarden för det.

Om du högerklickar i NAMN-panelen, kan du lägga till Anteckning och Fotnot. Där kan du lägga in information som rör dessa fält. Det du skriver in där kommer med vid utskrifter, strax efter namnet (eller som fotnot).

Ett problem med Anteckning och Fotnot är att de inte kan exporteras till Gedcom som separata fält, eftersom Gedcom bara har ett textfält för detta. Man kan slå ihop dem vid export.

m05143
2017-01-27, 20:41
Åter TACK Torgny! Högerklickningen hade jag missat, nu känner jag mig nöjd.

Edgar
2017-01-27, 22:56
Torgny,
Jag var inte heller medveten om möjligheten till fotnot och anteckning i namnpanelen. Det verkar intressant så jag testade. MEN varken fotnot eller anteckning kommer med på ansedeln vid export till HTML. (Jag HAR markerat rutan "Tag med fotnoter" i exportinställningarna, andra fotnoter kommer med.)

Christer
2017-01-30, 10:39
Ni finns en felrapport (#3520) även om problemet redan fanns i Disgen 8.

m05143
2017-01-30, 18:21
Om inte för- och efternamn skall betraktas som notiser, så kan man ju tycka att det allra viktigaste i en släktforskardatabas är just namnen! Av någon märklig (historisk?) anledning så hålls de liksom vid sidan om? Skall det verkligen vara så nu och på sikt?

PS. Blir lite krystat att förklara detta för mina elever i Grundkursen! DS

m05143
2017-01-30, 18:39
Anteckningar och fotnot finns tydligen endast för för- och efternamn gemensamt, och inte separat för förnamn och efternamn. Det måste man alltså tänka på vid utskrifter. De kommer troligen inte ut som standard. Vill inte "nollställa" mina inställningar för att testa vad som är stardardinställningen. Man kan ju inte spara sina egna inställningar i DG16. Det gick i 8:an.

ollfa
2017-01-31, 08:18
Anteckningar och fotnot som syns (eller kan synas) i namnpanelen är inte anteckningar respektive fotnoter till namnen utan till personen. Möjligheten att skriva fotnoter och anteckningar till personen fanns i Disgen 8 och har behållits på ungefär samma sätt till Disgen 2016. De visas i namnpanelen för att det är den där den övergripande informationen om just en person finns.
Att panelen sen heter Namn är ju något missvisande (men också det ett arv från Disgen 8), men kan ni komma på något bättre så är vi tacksamma!

m05143
2017-01-31, 09:56
Tack Olle för ditt förtydligande!