handdator

Visa fullständig version : Bilder



Sobbe
2017-01-29, 12:39
Hej

Efter att jag skapat en söklista och angivit att den skall vara med bilder, så granskar jag den och allt ser bra ut. Trycker på skriv ut. Får då ett Rich text dok. Där bilderna saknas. Vad gör jag för fel.
Fråga två varför är knappen PDF låst i mitt system men inte RTF.

Bosse

Torgny Larsson
2017-01-29, 18:49
Hej!
Saxat ur Handledningen för Disgen 2016.
"Om PDF-fil är dimmat så beror det troligen på att du inte har en PDF-skrivare installerad på din dator. Det finns flera gratisprogram som går att ladda ner. Den vanligaste idag är CutePDF Writer."

https://www.dis.se/utskrifter

Christina
2017-01-29, 18:58
Har testat och ser mina bilder i granskningsläge, men kan just nu inte testa att skriva ut.
Har haft en liknande fråga och det kanske är så att det blir fel i utskriften till rft när det gäller bilder.
Skall se om det är felanmält.

Sobbe
2017-01-30, 08:02
Hej

Har gjort följande.
Text fil kommer inga bilder med men texten tíll bilderna
RTF samma som Text fil.
Direkt till skrivare kommer både bilder och texten med
Varför ?

Bosse

Christer
2017-01-30, 13:40
Bo, jag förstår inte riktigt vad du menar. Vid rtf-utskrifter där du valt att ta med bilder kommer bilderna med både i granskning och utskrift.
Hur bilder kommer in i bilden för söklistan förstår jag inte eftersom den inte innehåller bilder.

Sobbe
2017-01-30, 14:13
Hej

Om jag väljer skrivare syns bilderna i granskning och kommer med vid utskrift.
Om jag väljer textfil syns bilderna i granskning, men när jag tittar på filen så är bilderna borta men bildtexten finns med.
Det samma gäller RTF som för textfil.
Varför försvinner bilderna i de två sistnämnda fallen.
Hoppas du förstår vad jag menar

Bosse

Christer
2017-01-30, 15:21
Vilken utskrift gäller det? Ansedel, antavla etc? Vilken inställningsmall har du valt?

Sobbe
2017-01-30, 15:49
Hej

Antavla.
Inställningsmall: DG, Född, Död, Yrke, Bild, KFA.

Bosse

Sobbe
2017-01-31, 15:17
Hej

Nu är mitt problem löst med bilder.

Jag har från nätet laddat ned en PDF skrivare.
När jag gjort alla inställningar och granskat att allt ser ut som jag vill att det skall göra, ändrar jag i skrivarinställningen från min standard skrivare till min PDF skrivare.
Sedan trycker jag på skriv ut, därefter väljer jag var jag vill spara filen.
Har gjort det ett antal gånger och det fungerar perfekt.

Bosse