handdator

Visa fullständig version : Scrollning i personöversikten fungerar inte



54248
2017-02-06, 16:50
Varför fungerar inte scrollhjulet i en personöversikt? Har inte hittat något annat fönster där detta inte fungerar. Mycket irriterande, eftersom det fönstret alltid har scrollist.

Olle_Olsson
2017-02-06, 19:04
För mig fungerar scrollningen i Personöversikten (PÖ).
Både i Panelen ”Levnadsbeskrivning” och i panelen ”Barn” (det är väl oftast där som raderna kan bli ”många”)
Men när man öppnar PÖ, så är det i ”Levnadsbeskrivningen” man scrollar oberoende var man har musen.
Om man vill scrolla i ”Barn” måste man först klicka i Barn-panelen.

Om du tänker på ”Levnadsbeskrivning”, så finns det i PÖ:s Rubrik /VISA (där man kan välja vilka paneler som man vill se/visa), där finns även en ruta ”Visa första delen av notistexten”, om den är ”i-klickad” så visas bara 1 rad för varje notis.

54248
2017-02-06, 22:33
Tack för lite info, Olle!
Jag hade inte satt mig in ordentligt i hur personöversikten fungerade.
Genom att plocka bort visningen av vissa paneler som jag inte behöver (just nu) och flytta om panelerna lite, så har jag fått ett läge där översikten åtminstone öppnas utan scrollist i huvudfönstret. Därmed har jag kommit en bit. Men jag har ibland flera personöversikter öppna och minskar ner dem lite i storlek, och då blir det ju en scrollist i alla fall.
Eftersom det alltid verkar vara en panel aktiverad, så vill ju scrollhjulet jobba på den panelens scrollist, precis som du påpekade. Och panelen levnadsbeskrivning är aktiverad när man öppnar.
Därmed inser jag att det inte går att påverka huvudfönstrets scrollist med hjulet! Vill man upp eller ner i fönstret för att nå andra paneler än de man ser, så måste man ut och dra i listen. Tyvärr! När fönstret öppnas verkar det vara centrerat i höjdled kring panelen levnadsbeskrivning.
Så min slutsats så här långt är att jag får finna mig i detta, men anser fortfarande att det inte är en konsekvent och riktig hantering av scrollningen.