handdator

Visa fullständig version : Importera databas från Disgen 8 säkerhetskopia



Thor
2017-02-09, 19:54
Är det möjligt importera från en Disgen 8 säkerhetskopia till Disgen 2016?

Min pappa körde Disgen 8. Han gjorde en säkerhetskopia som jag har. Det skulle vara roligt att kunna ta del av hans släktforskning.

Jag har försökt mig på att skapa en exportfil i Disgen 2016 genom att använda konverteringsfunktionen. Jag valde alternativ två: "Exportera Disgen databasen från den här datorn" Det misslyckades. Det skapades ingen zip-fil. Här är loggfilen. 1205

Men, det kanske är så att jag måste installera Disgen 8. Och sedan importera in databasen i Disgen 8 från säkerhetskopian. Och sedan köra konverteringsfunktionen i Disgen 2016. Men jag har inte kvar cd-skivan med Disgen 8. Inte pappas licensnummer heller.

Tacksam för hjälp.

Edgar
2017-02-09, 22:51
Det här kanske är litet överkurs, men det borde fungera så slipper du skaffa Dg8.

Den säkerhetskopia, som du har, är egentligen en komprimerad zip-fil, som innehåller de mappar och filer som finns i din pappas Disgen8 databas. Det borde därför fungera om du packar upp zip-filen som innehåller säkerhetskopian och sedan i Disgen2016 konverterar den till Disgen2016-format.

Din säkerhetskopia har väl ett mapp/filnamn av formatet DG8_2d_yyyymmdd_ttmm.zip. I Windows Utforskaren, högerklicka på zip-mappen och välj "Extrahera alla...". Du får då en mapp med namnet DG8_2d_yyyymmdd_ttmm som är din pappas Dg8-datamapp. Öppna Disgen2016 och konvertera/importera mappen till Disgen2016.

Lycka till!

Hans-Peter
2017-02-09, 23:42
Hej!

Vad jag vet kan du inte importera en säkerhetskopia från DG8 till DG2016

Mitt råd till dig är att ta kontakt med en fadder, han kan säkert hjälpa dig genom att läsa in säkerhetskopia i en DG8 installation och sedan konvertera därifrån, göra en ny säkerhetskopia i DG2016 och returnera till dig.

Christer
2017-02-10, 08:31
Edgars lösning fungerar men du måste i Disgen 2016 "Lägga till" den upp-packade säkerhetskopian i dialogen "Välj datamappar".

Thor
2017-02-10, 10:17
Tack skall ni allihopa för att ni vill hjälpa mig!

Jag har försökt att göra som Edgar föreslår. Jag vill visa vad som hände:

http://thort.se/storage/forum/dis_forum/konvertera_disgen8_databas-2.png

http://thort.se/storage/forum/dis_forum/konvertera_disgen8_databas-3.png

http://thort.se/storage/forum/dis_forum/konvertera_disgen8_databas-4a.jpg

http://thort.se/storage/forum/dis_forum/konvertera_disgen8_databas-5.png

Här är innehållet i loggfilen:


Logg startad 2017-02-10 10:09:50--------------------------------------------
Konverterar kopia av arkivet Stand i datamappen C:\Users\Thor\Desktop\Disgen - Försök 2\Backup dg8 040403 till 8.2.
Kontroll av flockfil 0 startar.
Kontroll av flockfil 0 klar. Inga fel som hindrar konvertering funna.
Kontroll av flockfil 1 startar.
Kontroll av flockfil 1 klar. Inga fel som hindrar konvertering funna.
Exporten av arkivet Stand i datamappen C:\Users\Thor\Desktop\Disgen - Försök 2\Backup dg8 040403 startas.
Export av ortsdatabasen startas.
Export av ortsdatabasen klar.
Export av källdatabasen startas.
Export av källdatabasen klar.
Export av flaggor startas.
Export av flaggor klar.
Export av ortstyper startas.
Export av ortstyper klar.
Export av konverterade orter startas
Export av konverterade orter klar
Export av flockfil 0 startar.
Export av flockfil 0 klar.
Export av flockfil 1 startar.
Export av flockfil 1 klar.
Packar exporten i ZIP-filLogg avslutad 2017-02-10 10:10:21-------------------------------------------

Som ni ser så gick det inte. Jag kanske får ta kontakt med en fadder på DIS och be om hjälp som Hans-Peter föreslår.

Edgar
2017-02-10, 11:12
Jag har testat att det fungerar på mina datamappar men jag kan inte säga vad som gick snett i ditt fall. Någon som är mer hemma på Disgens konvertering kanske kan hjälpa dig.

Thor
2017-02-10, 19:53
Jag tackar Hans-Peter som har hjälpt mig med att konvertera min Disgen 8 säkerhetskopia till en Disgen 2016 säkerhetskopia. Denna kunde jag sedan läsa in i Disgen. Nu kan jag ta vara på all den släktforskning som min pappa gjorde. Bra! :)