handdator

Visa fullständig version : Hur hittar man bland militärrullorna?



tobiaswallin
2017-02-13, 09:10
Hej!

Jag har titt som tätt stött på soldater och båtsmän i släkten och försökt återfinna dem i militärrullorna utan framgång. Varje gång jag försöker drunknar jag i långa listor utan index och efter några minuters håglöst skrollande ger jag upp.

Nu forskar jag på en gren i Voxtorp/Halltorp där väldigt många av männen är båtsmän. Jag har lyckats hitta dem på hemsidan "Blekinge och Södra Möre båtsmän" där det finns mycket uppgifter med källhänvisningar. Dock innehåller inte källhänvisningarna exakt sida utan enbart vilken serie som avses.

Tittar vi till exempel på "SM-02-0086-1743 Profoss Karl Jonsson FRÄSARE" (http://www.diginpast.se/bmregister/databas/sm/p6e547f08.html) står det flera hänvisningar till flottans arkiv (SE/KrA/0500-0503/0503/036/IV), men när jag försöker följa hänvisningen i Arkiv Digital hamnar jag på "Rullor Flottan 1635-1915", men där finns det 79 böcker inom sektion IV. Även om jag lyckas begränsa urvalet något baserat på årtal förstår jag inte hur jag ska hitta rätt kompani och socken i listorna.

Finns det någon bra guide till hur man ska jobba med militärrullor eller skulle någon kunna hjälpa mig att hitta Karl Fräsare i rullorna som en start.

Tack på förhand
Tobias Wallin

Hans-Peter
2017-02-13, 11:28
Hej!

Jag måste börja med att säga att jag för det första inte alls är expert i militära arkiv i allmänhet och flottans i synnerhet, mina erfarenheter är från Skånska Dragoner.

Det är tyvärr väldigt mycket bläddrande, speciellt i första volymen man får tag i, när man väl har hittat hur rullan är uppbyggd, går det betydligt snabbare i nästa volym.

Du har ju vilka rullor som kan vara aktuella, du har även vilket kompani och rusthåll han tillhörde samt att han uppträder vid flera på varandra följande mönstringar.

Om flottans rullor är uppbyggda som Skånska Dragoners rullor, börjar de med regementets stab, sedan tar de i tur och ordning de olika officerares respektive kompanier, ju längre ned i skalan desto fler soldater ligger under.

Som jag skrev är det mycket bläddrande i första volymen, men när du först har hittat knekten/båtsmannen under rätt befäl och i rätt rusthåll, blir det mycket lättare i de efterföljande volymerna.

Ordningen i volymerna är ju samma från mönstring till mönstring så det slår normalt bara på ett par sidor från den ena volymen till den nästa. Det är i alla fall min erfarenhet från Skånska Dragoner.

GunnarBer
2017-02-13, 17:24
Hej!
När det gäller det mesta inom militära arkiv brukar "Högman" vara det bästa med att börja med: http://www.hhogman.se/militaria.htm
MfG
Gunnar Bergstedt

tobiaswallin
2017-02-14, 21:55
Tack för hjälpen. Jag har fortfarande inte lyckas hitta Carl Fräsare, men väl hans frus pappa. Just de årtal som anges i källhänvisningarna verkar vara svåra att hitta igen till.

Tobias

netsrot.s
2017-02-17, 21:30
Har hittat många svar om båtsmän i Blekinge hos släktforskarföreningen där http://www.blekingesf.se/artiklar/batsmaen